Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Inridning av travhäst

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Naturalpony

Naturalpony


Antal inlägg : 58
Join date : 10-01-25
Age : 26

Inridning av travhäst Empty
InläggRubrik: Inridning av travhäst   Inridning av travhäst Icon_minitime1ons feb 10, 2010 6:04 pm

Hejsan Smile) Jag ska börja rida in en travmärr. Hon har blivit riden 4ggr nu, skrittad och travad bryr sej inte. Hur tycker ni jag ska få henne att lyssna? hon är ganska slö oså -.- men iaf, jag vill ha henne mjuk..

Jag har inte tillgång till ridbana
Till överst på sidan Gå ner
http://www.naturalpony.mittspejs.se
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Inridning av travhäst Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning av travhäst   Inridning av travhäst Icon_minitime1ons feb 10, 2010 7:16 pm

Hej =)

Jag skulle nog säga att hästen är inriden vid dethär laget, nu är det utbildning som gäller! Very Happy

Till en början skulle jag lära hästen att den ska stanna när jag ptroar och tar en lätt förhållning i tyglarna samt använda vikthjälperna. Den ska ju även lära sig att den ska röra sig fram för skänklarna,. För att lära hästen detta lägger man till båda skänklarna och smackar. I början kan man få använda en lite tydligare skänkelhjälp för att visa hästen vad man menar, och sen gradvis använda mindre och mindre tryck beroendes på hur lätt hästen har att lära sig. Så fort hästen gör rätt så är det viktigt med mycket beröm för att hästen ska koppla vad som var rätt.
När hästen har lärt sig detta kan man kontrollera hästen, och då funkar det ju att driva på hästen lite med skänklarna om den går och såsar. Ett tips kan även vara att ha med sig ett spö så man kan förstärka vad man menar (när hästen har lärt sig vad man menar med skänklarna, inte innan).

Detta är de absoluta grunderna, och de går utmärkt att lära in utan ridplan =) att gå tio steg och sen göra halt. Gå fram för skänklarna några steg och sen göra halt, och hålla på så tills hästen förstår vad man menar.
Var det ungf. detta du menade? Eller har ni kommir längre? =)
Till överst på sidan Gå ner
Naturalpony

Naturalpony


Antal inlägg : 58
Join date : 10-01-25
Age : 26

Inridning av travhäst Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning av travhäst   Inridning av travhäst Icon_minitime1ons feb 10, 2010 7:40 pm

Tack Smile
Sen hon går mycket och vill ha långa tyglar!?! hur ska ja träna bort det? Hur får man hästen att gå i form i så tidig ålder? hur ska jag sedan lägga till galopp...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.naturalpony.mittspejs.se
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Inridning av travhäst Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning av travhäst   Inridning av travhäst Icon_minitime1ons feb 10, 2010 8:55 pm

Om hon hela tiden går och rycker tyglarna ur händerna på dig får du säga till henne, det är inte acceptabelt! Det kan räcka med att säga till med rösten att så går hon inte göra! Du håller tyglarna i en längd där du har lite kontakt med munnen, och drar hon med huvudet så håller du bara kvar och säger ett tydligt "NEJ!". Skulle det inte hjälpa så går det att lägga tyglarna på ett vis som man kallar för tygelbrygga. Jag vet inte om du vet hur man gör en sådan? Det viktiga är att hela tiden vara konsekvent, det betyder att du måste säga till henne varje gång hon gör så. Låter du henne göra så ibland och ibland inte vet hon inte när det är okej och inte, vilket gör henne förvirrad. Det hon ska lära sig är att det ALDRIG är okej! Det blir mycket återupprepning, men när de väl slutat med en ovana är det verkligen mödan värd!

Hur ung är hästen? Jag skulle rekommendera att lära in grunderna innan man börjar tänka på form, och vara säker på hästen i skritt och trav innan man ens funderar på att börja lägga in galopp. Har hon gått på trav innan?
Till överst på sidan Gå ner
Naturalpony

Naturalpony


Antal inlägg : 58
Join date : 10-01-25
Age : 26

Inridning av travhäst Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning av travhäst   Inridning av travhäst Icon_minitime1tor feb 11, 2010 11:34 pm

tack, ingen aning hur gammal hon är, ung iaf Wink Ja, hon går trav och blir körd fortfarande men Buffe som ägaren heter tror inte det blir mer än ridhäst av henne.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.naturalpony.mittspejs.se
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Inridning av travhäst Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning av travhäst   Inridning av travhäst Icon_minitime1fre feb 12, 2010 5:01 pm

okej, men se till att hon kan grunderna (stanna, gå fram och styrningen) innan börjar med något annat. Då har man en bra grund att stå på, och den fortsatta utbildningen blir mycket enklare Wink
Till överst på sidan Gå ner
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Inridning av travhäst Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning av travhäst   Inridning av travhäst Icon_minitime1sön feb 14, 2010 3:29 pm

När du har lärt hästen grunderna så berätta gärna det så kan jag skriva om lite olika sätt för att få hästen i form =) Men börja med grunderna och var säker på att de sitter!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Inridning av travhäst Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning av travhäst   Inridning av travhäst Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Inridning av travhäst
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Inridning och grundutbildning
» Inridning av unghäst

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Ridtravare-
Hoppa till: