Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Inridning och grundutbildning

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Gonis

Gonis


Antal inlägg : 15
Join date : 10-01-27
Age : 33
Ort : Borlänge

Inridning och grundutbildning Empty
InläggRubrik: Inridning och grundutbildning   Inridning och grundutbildning Icon_minitime1fre jan 29, 2010 6:21 pm

Här snackar vi om allt som har med unghästens utbildning att göra (mitt eget favoritämne, dödligt intressant) Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.gonis.se
mandiis

mandiis


Antal inlägg : 8
Join date : 10-01-18
Age : 32
Ort : Lund

Inridning och grundutbildning Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning och grundutbildning   Inridning och grundutbildning Icon_minitime1fre feb 26, 2010 12:39 pm

Kan du inte skriva lite om hur man kommer igång Very Happy?
Till överst på sidan Gå ner
Gonis

Gonis


Antal inlägg : 15
Join date : 10-01-27
Age : 33
Ort : Borlänge

Inridning och grundutbildning Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning och grundutbildning   Inridning och grundutbildning Icon_minitime1fre feb 26, 2010 6:29 pm

mandiis skrev:
Kan du inte skriva lite om hur man kommer igång Very Happy?

Jo visst! Grunden i AR är ju då ställning/böjning, framåt/nedåt och öppna/sluta. Att tala om på internet exakt hur man uppnår detta är grymt svårt, däremot kan jag tala om vad du ska tänka på.

Framåt/nedåt: Du ska till att börja med försöka få hästen att följa handen nedåt och så småningom även sträcka ut sin hals framåt. Med framåt menas att den sträcker ut alla kotor. För att få hästen att söka sig nedåt mot handen finns det olika sätt, jag finner det mest effektiva sättet vara att ge hästen ett lösgörande tygeltag. Det är en vibrerande/skakande hjälp i inner tygel.

Ställning/böjning: Vissa utbildar båda tyglarna samtidigt i ställningen, bli inte förvånad om du träffar på det. Jag däremot tar en tygel i taget. Än en gång använder jag den lösgörande hjälpen därför att jag tycker att den är trevlig och effektiv. Skaka alltså milt i innertygeln och för att be den om böjning lägger du till inner skänkel, vrider om ditt bäcken och axlar (sitshjälper med andra ord) och ev. lägger tygeln mot halsen i samband med ett lösgörande tygeltag. Ett tygeltag mot halsen kallas för indirekt tygeltag.

Öppna/sluta: Här utbildar du bakbenen, ett i taget. Viktigt är att hästen behåller sin både sin framåt/nedåt och sin ställning/böjning.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.gonis.se
Sponsored content





Inridning och grundutbildning Empty
InläggRubrik: Sv: Inridning och grundutbildning   Inridning och grundutbildning Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Inridning och grundutbildning
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Inridning av unghäst
» Inridning av travhäst

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Akademisk Ridkonst-
Hoppa till: