Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Presentation

Gå ner 
+2
empathy
Gonis
6 posters
FörfattareMeddelande
Gonis

Gonis


Antal inlägg : 15
Join date : 10-01-27
Age : 34
Ort : Borlänge

Presentation Empty
InläggRubrik: Presentation   Presentation Icon_minitime1fre jan 29, 2010 6:13 pm

Här vill jag att ni akademiska ekipage presenterar er!

Har ni frågor om mig eller om mina hästar kan ni ställa dom här oxå.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.gonis.se
empathy

empathy


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-26
Age : 31
Ort : Kungsbacka

Presentation Empty
InläggRubrik: Sv: Presentation   Presentation Icon_minitime1fre jan 29, 2010 9:18 pm

Norah Kohle,
snart 17 år gammal tjej som egentligen rider lite allt möjligt men iaf anser att jag är mest inriktad mot akademiskt Wink

Conny
16 år gammal connemarakille, triangelmärkt men helt problemfri. Vi har haft AR-tänket rätt så länge men kom igång på riktigt först i somras. Han är positiv till arbete och har lätt för samling, dock har han inte så mycket muskler utan mest fett så det är lite tuuungt ibland. Men vi kämpar på!

Presentation 29664391
Till överst på sidan Gå ner
http://www.norahkohle.webb.se
Divinity

Divinity


Antal inlägg : 1
Join date : 10-01-31

Presentation Empty
InläggRubrik: Hejsan!   Presentation Icon_minitime1sön jan 31, 2010 1:45 pm

Jag heter Linnea, är snart 20 år och skulle nog främst definiera mig som en akademisk ryttare, men jag har provat på alla möjliga typer av ridning. Dock är AR det jag fastnat för mest och som har klart flest principer som jag sympatiserar med (:

Svårigheten i mitt fall är dock att AR just handlar så mycket om att utvecklas tillsammans som ekipage, och jag har ingen egen häst eftersom jag inte har råd med det (bor i Stockholm och har inte mycket till jobb, då fungerar det inte riktigt). Därför rider jag i nuläget tyvärr nästan inte alls, i synnerhet inte AR. :/

Jag introducerades till den akademiska ridkonsten samtidigt som jag kom i ordentlig kontakt med Natural Horsemanship för första gången, på ett ridläger sommaren 2007 på Gesta gård. Efter att då ha varit en vanlig ridskoletjej som dock inte var så mycket för tävling (fast jag föredrog åtminstone alltid dressyren framför hoppning även på den tiden) blev det en helomvändning för mig, jag blev verkligen upplyst och min syn på hästar och ridning förändrades radikalt. Dock fortsatte jag på ridskolan även den kommande hösten.

Eftersom jag älskar hästar gick jag ju på naturbruksgymnasium med hästinriktning också, och när det blev dags för min andra femveckors praktikperiod (första gången hamnade jag på ett westernstall) lyckades jag få praktikplats åt vad som kom att bli min mentor inom den akademiska ridkonsten, Hanna Engström som driver Ekeskogs gård på Gotland. Där fick jag lektioner på hennes hästar på alla möjliga utbildningsnivåer och jag utvecklades verkligen både ridtekniskt och andligt, om man nu kan uttrycka sig så.
Men så blev det förstås dags att åka hem, återvända till verkligheten och ridskolan. Den första ridlektionen var verkligen hemsk, jag orkar knappt gå in på hur mycket kritiserad jag blivit för att jag helt enkelt ridit på ett annorlunda sätt än det traditionella även på hästar som inte är AR-utbildade. Att gå från att ha ridit akademiskt intensivt i fem veckor där hästarna dessutom går på lösdrift och mår väldigt bra, till att rida lektion på ridskola där hästarna står instängda i spiltor större delen av dygnet var verkligen hemskt för mig. Att jag skulle fortsätta betala för någonting jag bara fann outhärdligt var verkligen inget alternativ, jag red hellre inte alls än på ridskola i så fall. Visst älskade jag fortfarande hästarna på min gamla ridskola något enormt, men jag ville inte betala ridskolan för att de skulle utnyttjas. (Jag är dessutom vegan så det där tänket om utnyttjande av djur är ganska djupt inprintat inom mig.)

Jag fick sluta efter någon månad i alla fall eftersom det var en viss uppsägningstid också, sedan fortsatte jag rida en del engelskt även på skolans ridlektioner men de hade i alla fall lite mer förståelse för mig och att jag inte ville vara för hård mot hästarna. På något sätt lyckades jag göra någon slags kompromiss i alla fall, förhandlade med lärarna och lyckades få bra betyg ändå, vet att det annars inte brukar vara någon lätt sak för de som går på ridgymnasium men som blir "upplysta".

Jag tog i alla fall studenten i somras och någon månad senare åkte jag tillbaka till Hanna Engström för två månaders praktik till. Det var också en underbar period och jag lärde mig ännu mer, fick ännu djupare relationer till hennes underbara hästar och blev dessutom i större utsträckning introducerad till ridning i halsring (samt bettlös ridning), Hanna har en otroligt speciell häst som jag lärde mig otroligt mycket på. Jag har ändå fått det konstaterat att det går att rida hög dressyr även utan träns och det är den långsiktiga målsättningen jag kommer ha i framtiden även när jag förhoppningsvis får en egen häst att träna.

Jag har med andra ord inte ridit akademiskt i mer än ungefär 3-4 månader sammanlagt, men de perioderna har jag ridit intensivt och i princip varje dag med mycket lektioner så en bit har jag nog ändå kommit på vägen eftersom jag fått rida och självständigt lägga upp träningen för hästar i väldigt olika utbildningsgrad.
Just nu rider jag däremot tyvärr inte alls, jag har inte gjort det sen jag kom tillbaka från praktiken i september, men hästar ligger mig förstås fortfarande närmast hjärtat. Men jag rider hellre inte alls än på något sätt där jag upplever det som att ridningen sker på bekostnad av hästens välbefinnande. I höst kommer jag däremot troligtvis börja studera Etologi och djurskydd i Skara, och som det ser ut nu kommer jag att kunna hyra eller köpa en häst som jag kan ha på samma gård som jag kommer bo på, på lösdrift då förstås. (För i övrigt, om någon är intresserad av ämnet, gjorde jag mitt projektarbete i trean om just lösdrift och vilka effekter det har på hästen. Kan länka till rapporten om någon så skulle önska) Jag hoppas också på att kunna praktisera mer för Hanna och fortsätta studera ridning även i framtiden.

Det var väl en, eh... lång sammanfattning av mitt hästliv. ^^ Har någon några mer frågor om mig eller mina åsikter besvarar jag dem mer än gärna!
Till överst på sidan Gå ner
Mirakelbarn
Admin
Mirakelbarn


Antal inlägg : 62
Join date : 10-01-17
Age : 31
Ort : I stallet eller vid datorn!

Presentation Empty
InläggRubrik: Sv: Presentation   Presentation Icon_minitime1sön jan 31, 2010 11:12 pm

Härlig läsning Divinity! cheers
Till överst på sidan Gå ner
http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
damptroll

damptroll


Antal inlägg : 12
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : vaxholm stockholm

Presentation Empty
InläggRubrik: kul läsning!   Presentation Icon_minitime1mån feb 01, 2010 4:15 pm

gud vad glad jag blev av att läsa att du varit hos Hanna Engström på gotland! Jag var där på besök i sommras över en halv dag kanske, och jag kollade lite på då hon höll lektioner och där fick jag se en tjej rida patrovinia tror jag bestämt att det var endast i halsring och Hanna berättade lite om varför hon rids i halsring m.m då det var något speciellt om varför hon rids utan träns och bett dock var det så mycket information under så kort tid så jag minns inte riktigt vad det var Razz !

Men alla som rider i halsring vill jag hänvisa till Hanna Engström!

En av mina kompisar Maria Svahn tränar även för Hanna och hon och hennes mamma har två hästar Sunny & Ånik Smile Pga att Maria har berättat så mycket om Hanna så var jag tvungen att åka dit en dag i sommras då jag ändå bodde i klintehamn en vecka Smile
Till överst på sidan Gå ner
Gonis

Gonis


Antal inlägg : 15
Join date : 10-01-27
Age : 34
Ort : Borlänge

Presentation Empty
InläggRubrik: Sv: Presentation   Presentation Icon_minitime1ons feb 03, 2010 9:16 pm

Ja jag hade tänkt presentera mig själv lite kortfattat.

Mina största karaktärsdrag: Mycket humor, kärleksfull (känslosam överlag), positiv, företagsam, klok sägs det, tycker om att lära ut, öppen, ärlig, tjurskallig och envis.

Mina främsta principer är: Jag ljuger inte om det inte gör någon annan än mig själv lycklig, jag äter inte hästar för jag är inte kannibal och jag dricker, knarkar eller snusar inte!

Drömmar och intressen: Hantverk, konst, hästar och dans. Vill i framtiden ha en gård där jag kan utöva alla mina intressen obehindrat och leva på det.

Mina tre kärlekar: Jaff som jag känt längst är mitt gotlandsruss. Vi har hållt ihop i ungefär åtta år. Min absolut bästa vän. Pojken som jag har haft sedan han var 3 har jag snart hållt ihop med i 3 år. Skulle vilja säga att sättet jag känner för honom kan jämföras med sättet en mor känner för sin son. Min lilla bebis. Så har vi min underbara tvåbening som jag precis nu hållit ihop med i 1,5 år. Förhoppningsvis får jag ha honom hela mitt liv! =)

Jag och AR: Jag började med AR för att jag helt enkelt var trött på vanlig ridning. Skavsår på fingrarna och ständig träningsverk gick stenhårt emot vad jag tyckte kändes logiskt. Om jag hade så ont hur ont hade då inte hästen (jag grät i princip varje träning hahaha)? Så när AR dök upp och jag fick det beskrivet som en mjukare ridning där man strävade efter harmoni hoppde jag på det direkt, då bara 13 år gammal. Sedan dess har det varit full rulle. Främst har jag utbildat hästar så unghästar och grundutbildning är jag bäst på. Dock hoppas jag att Pojken ska låta mig komma vidare så att jag får lära mig något nytt rent teknikmässigt. Brinner för detta som för alla mina andra intressen och ger träningar till folk här hemma i dalarna och försöker komma iväg till christofer dahlgren en gång i halvåret som veckoelev. Med andra ord är jag ganska aktiv inom AR. =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.gonis.se
Vouivre

Vouivre


Antal inlägg : 1
Join date : 10-02-03
Age : 33
Ort : Skåne

Presentation Empty
InläggRubrik: Sv: Presentation   Presentation Icon_minitime1tor feb 04, 2010 12:20 am

Hupp och Hej!
Jag som undvikit hästforum ganska länge hamnade nu in här... Rolling Eyes

Och jag är tor nog att jag räknar in mig under AR-ekipagen Smile

Började min AR-bana eftersom jag ville hitta dressyr som hjälper och inte stjälper hästen. Efter två år med bara skogsturer barbackavar jag liksom sugen på att hitta sätt att komma framåt i ridningen och utvecklas, ett sätt som inte innefattade drag, bank och slag.

Jag orkar inte skriva så direkt superlångt, för jag har en ganska hoppande historia Smile

Men just nu är jag och min lilla häst Quatren igång och tränar med framåt->nedåt sökning i skritt och vi jobbar med traven. Både genom markarbete och med mig på ryggen. Quatren har väldigt lätt att samla sig, men har haft spänningar i nackmuskulaturen och spänner gärna í ganascherna om man går för fort fram och det är oftast hans lösning på nya uppgifter. Så det jobbar vi med för tillfället.

Kan tillägga att vi inte tränat för några pampar, Charlotte Zetterberg (en egen blandning av AR och Feldenkrais), numera ganska svartlistade Reneé Knutsson och just nu så "tränar" jag för en av Elise Nilssons elever. Har ridit några enstaka kurser för Carina Eriksson Branderup och har eventuellt en kurs för Elise inplanerad i slutet av februari.

Frågor? Pm:a. Är efter sex timmar i stallet idag, fruktansvärt trött och sömnig cyclops
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Presentation Empty
InläggRubrik: Sv: Presentation   Presentation Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Presentation
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Presentation av våra hopphästar

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Akademisk Ridkonst-
Hoppa till: