Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Häst-problem?

Gå ner 
+11
EGustafsson
Fifi
Complete
Littra
Legally_insane
EbbKung
eliasminälskling
Brio
Goodluck
Ämmiiie
Mirakelbarn
15 posters
FörfattareMeddelande
Mirakelbarn
Admin
Mirakelbarn


Antal inlägg : 62
Join date : 10-01-17
Age : 31
Ort : I stallet eller vid datorn!

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1sön jan 17, 2010 11:24 pm

Har du svårt för att hantera din häst?
Be om hjälp HÄR!
Tips och trix är välkomna! Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Ämmiiie




Antal inlägg : 1
Join date : 10-01-22

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1fre jan 22, 2010 10:10 pm

admin skrev:
Har du svårt för att hantera din häst?
Be om hjälp HÄR!
Tips och trix är välkomna! Wink


Hej Paulina och alla andra ! Smile

Först vill jag bara säga till dej Paulina att du är grymt duktig <3 Very Happy

Men iallafall, jag skulle verkligen behöva hjälp eller tips typ Wink
Jag har en 6 årig new forest ponny på 145 cm som jag hyr hemma,
och tävlar & så men han är jätte go att borsta och rida & så men
så fort man t.ex ska leda ut honom en sväng så är han jätte dum! bounce
Han lix nästan bits och kan inte gå snällt gämte mig, ibland typ skuttar han som att han skaresa sig och är
almänt sur, även om jag inte gör något.. Sad No

Du kanske har något tips till mej på hur jag ska få honom att respektera mig bättre, Very Happy

Tack i förhand // Emmy I love you
Till överst på sidan Gå ner
Goodluck




Antal inlägg : 1
Join date : 10-01-23
Ort : Sölvesborg

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Häst problem.   Häst-problem? Icon_minitime1lör jan 23, 2010 8:39 pm

Hej Mirakelbarn Smile

Har lite problem me min 12 åriga shettis som inte varit hanterad ALLS innan han kom till oss för ett år sedan. Jag har vant han vid träns och bett och liknande o har inga problem med att vara ute o gå med tränset o grimmskaft. men om jag ska tex ut o gå med grimma o kedje grimmskaft vilket nästan är ett måste när man bara har grimman då han är så stark så bitts han HELA tiden :O även om man går med grimskaftet hängande löst.
Har då någon ide om vad som kan flyga runt i hans söta lilla huvud??

Tack på förhand Smile
Till överst på sidan Gå ner
Brio

Brio


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-17
Age : 29
Ort : Bergvik

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 12:42 am

Har haft min varmblodiga travare i snart 8 månader nu men innan dess har min mamma haft han i 2 år så Wink Men till problemet... Det är oftast när man står på stallgången eller när man binder fast han i hagen som jag gjorde jämt i somras när han stog på lösdrift... Men han står liksom och "slår" eller "viftar"med frambenet och det har blivit ett riktigt problem då det både är irriterande och så finns ju risken att han faktiskt träffar någon med sitt ben... Jag har pratat med uppfödaren och han har haft den här olaten sen han var liten(han är 14 år nu) och jag har ingen aning om hur jag ska få bort det... Han slutar ibland när jag ryter till åt han lite men börjar ganska snart igen, han gör det ju inte hela tiden absolut inte men ganska ofta och jag förstår ju att det är för han är uttråkad eller liknande...

Men nu till stora frågan, Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta? :O

Tack på förhand från Emma och Bullen
Till överst på sidan Gå ner
http://emmaobullen.blogspot.com/
eliasminälskling

eliasminälskling


Antal inlägg : 9
Join date : 10-01-25
Age : 28
Ort : Hässleholm

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 9:08 am

Hej alla! Very Happy
Jag har ett litet problem med min 3 snart fyra år gammla shettis.....han nafsas(stavning?).Och det får han inte såklart.Men ska jag sluta ge han godis och bara berömma med rösten??
Tack i förhand till alla som hjälper mig I love you
Till överst på sidan Gå ner
EbbKung




Antal inlägg : 1
Join date : 10-01-26

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 2:14 pm

Hej Paulina & alla andra,

Jag har en foderhäst som aldrig gör som jag säger, när man ska rida så står han bara helt still och han reagerar inte på skänklar eller spö eller andra hjälper han bara sparkar bakut när han tycker att det blir jobbigt.
Min kompis tror att han att tappat livslusten eller något fast han är bara 13.
Och han är helt omöjlig att lasta senast tog det nästan 2 timmar att få in honom i transporten.
Så jag undrar vad man skulle kunna göra för att få honom att röra på sig och för att kunna lasta honom
och eventuellt få tillbaka livslusten..

Mvh: Ebba 13 & Hasse 13 What a Face
Till överst på sidan Gå ner
Legally_insane

Legally_insane


Antal inlägg : 13
Join date : 10-01-25
Age : 38
Ort : Sorunda

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 5:25 pm

Hejsan, jag blir lite nyfiken på vart du har din häst någonstans, jag tror att din ponny kör med dig för att han kan, du kommer få börja från början i vem som är ledare mellan er 2 och så, jag har själv haft en häst som vägrade gå in i transporten, fick typ bära in henne när vi skulle lasta henne när ja hade köpt henne, nu springer hon nästan in i transporten å står snällt där, allt handlar om tillit och komunikation.

//sara
Till överst på sidan Gå ner
http://legally-insane.soclog.se
Littra




Antal inlägg : 11
Join date : 10-01-25
Age : 31

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 5:37 pm

Jag har lite problem med "min" häst. Har är en 4-årig welshhingst, och ibland funkar saker jättebra, man riktigt ser att han har uppmärksamheten på mig. Men andra gånger är det precis som om jag inte finns. Vissa gånger känns det som om han reagerar på mitt kroppsspråk utan att jag medvetet gör något, och sedan när jag medvetet försöker så finns jag inte. (kanske jag som har knäppt kroppsspråk?) Dessutom har han den dumma ovanan att skrapa i golvet så fort man går in i sadelkammaren, men bara man tittar ut därifrån så slutar han...

Longerade honom för någon dag sedan,(vilket jag konstaterade att han tyckte var skittråkigt...) I ena varvet var det inga problem, förutom det att han på ena halvan av volten går inåt och andra utåt, och han stannar så gott som direkt när man ber honom och står stilla tills man driver igen. I andra varvet däremot funkar det inte alls. Han vill verkligen inte gå i det varvet, jag vände honom åt rätt håll och smackade, då vände han sig och började gå åt andra hållet, och så höll vi på ett tag. Sedan fick min kompis komma och leda honom i några varv och sedan kunde han gå där själv, men bad man honom att stanna tog det 1½ varv innan han stod stilla, skulle man då berömma honom så började han direkt gå igen(vissa gånger i samma varv, vissa gånger bytte han själv)
Hur ska jag få honom att kunna gå i båda varven, och lyssna lika bra?
Till överst på sidan Gå ner
http://littra.blogg.se
Legally_insane

Legally_insane


Antal inlägg : 13
Join date : 10-01-25
Age : 38
Ort : Sorunda

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 5:52 pm

Littra skrev:
Jag har lite problem med "min" häst. Har är en 4-årig welshhingst, och ibland funkar saker jättebra, man riktigt ser att han har uppmärksamheten på mig. Men andra gånger är det precis som om jag inte finns. Vissa gånger känns det som om han reagerar på mitt kroppsspråk utan att jag medvetet gör något, och sedan när jag medvetet försöker så finns jag inte. (kanske jag som har knäppt kroppsspråk?) Dessutom har han den dumma ovanan att skrapa i golvet så fort man går in i sadelkammaren, men bara man tittar ut därifrån så slutar han...

Longerade honom för någon dag sedan,(vilket jag konstaterade att han tyckte var skittråkigt...) I ena varvet var det inga problem, förutom det att han på ena halvan av volten går inåt och andra utåt, och han stannar så gott som direkt när man ber honom och står stilla tills man driver igen. I andra varvet däremot funkar det inte alls. Han vill verkligen inte gå i det varvet, jag vände honom åt rätt håll och smackade, då vände han sig och började gå åt andra hållet, och så höll vi på ett tag. Sedan fick min kompis komma och leda honom i några varv och sedan kunde han gå där själv, men bad man honom att stanna tog det 1½ varv innan han stod stilla, skulle man då berömma honom så började han direkt gå igen(vissa gånger i samma varv, vissa gånger bytte han själv)
Hur ska jag få honom att kunna gå i båda varven, och lyssna lika bra?

Hejsan,
för mig låter det som att din häst inte förstår vad du menar,
att han inte förstår grejjen med longering, du gjorde helt rätt med att ha en kompis som går med, fortsätt med det tills han börjar förstå, det kan ta lite tid, men ha inte bråttom.
du måste vara noga vid longering att du har den korrekta triangeln, att du är grundspesten, att longerlinan upp till hästens huvud är den ena linjen, sen har du spöet i andra handen som utgör en linje till hästens rumpa/svans, där har du den andra linjen, nu har du 3 punkter, dig, hästens huvud och hästens svans, den sista och tredje linjen är din häst. hoppas du förstår Very Happy
om du hamnar före hästen blir det lätt att den vänder. så se till att du hamnar i mitten av din häst.

ut och öva och kom tillbaka och berätta hur det gick Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://legally-insane.soclog.se
Complete

Complete


Antal inlägg : 21
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Höör

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 7:09 pm

Ämmiiie skrev:

Hej Paulina och alla andra ! Smile

Först vill jag bara säga till dej Paulina att du är grymt duktig <3 Very Happy

Men iallafall, jag skulle verkligen behöva hjälp eller tips typ Wink
Jag har en 6 årig new forest ponny på 145 cm som jag hyr hemma,
och tävlar & så men han är jätte go att borsta och rida & så men
så fort man t.ex ska leda ut honom en sväng så är han jätte dum! bounce
Han lix nästan bits och kan inte gå snällt gämte mig, ibland typ skuttar han som att han skaresa sig och är
almänt sur, även om jag inte gör något.. Sad No

Du kanske har något tips till mej på hur jag ska få honom att respektera mig bättre, Very Happy

Tack i förhand // Emmy I love you

Ta på en grimma, ett långt grimskaft eller rep och gå runder med honom. Byt håll ofta och gå i sick sack eller cirklar!

Ha som mål att han ska gå en meter bakom dig med sänkt huvud. Innan du börjar be honom att gå bredvid dig igen, så ska du vara säker på att du kan detta. Ifall din häst inte respekterar dig eller anser dig som ledare kommer den köra över dig när du går bredvid.

Gå omkring lagom fort och med självsäkerhet. Titta vart du ska och inte ner i marken. Om din häst kommer för nära så börja med att vifta lite med repet på dig själv som en svans. Om din häst fortfarande struntar i dig så ta ut armarna, ifall han fortfarande ignorerar dig så vifta med armarna och så gör du en starkare och starka signal hela tiden tills han lyssnar. Kom ihåg att ALLTID göra samma signaler! När han saktar av för att öka avståndet mellan er, fortsätt gå men sluta vifta, hoppa o.s.v. så att han vet när han gör rätt.
Till överst på sidan Gå ner
http://nh.webb.se
Fifi

Fifi


Antal inlägg : 35
Join date : 10-01-19
Age : 31
Ort : Halmstad (Y)

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 7:27 pm

Brio skrev:
Har haft min varmblodiga travare i snart 8 månader nu men innan dess har min mamma haft han i 2 år så Wink Men till problemet... Det är oftast när man står på stallgången eller när man binder fast han i hagen som jag gjorde jämt i somras när han stog på lösdrift... Men han står liksom och "slår" eller "viftar"med frambenet och det har blivit ett riktigt problem då det både är irriterande och så finns ju risken att han faktiskt träffar någon med sitt ben... Jag har pratat med uppfödaren och han har haft den här olaten sen han var liten(han är 14 år nu) och jag har ingen aning om hur jag ska få bort det... Han slutar ibland när jag ryter till åt han lite men börjar ganska snart igen, han gör det ju inte hela tiden absolut inte men ganska ofta och jag förstår ju att det är för han är uttråkad eller liknande...

Men nu till stora frågan, Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta? :O

Tack på förhand från Emma och Bullen

Så här gjorde min häst också förut och det är verkligen grymt irriterande! Men jag gjorde om det till ett kommando! Så fort hon började med benen petade jag henne lite lätt med ett spö och sa "upp". När jag övat på detta tills hon kunde ta upp foten på kommando började jag öva på att be henne ta ner foten när hon hade den uppe genom att smacka en gång högt. Då kan hon ju både ta upp och sätta ner hoven och så fort hon då viftar med den så smackar jag högt och hon tar ner den Smile hoppas att du lyckas bra! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
EGustafsson




Antal inlägg : 1
Join date : 10-01-26

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 10:35 pm

Hej Paulina!
Jag tänkte börja med att säga att jag beundrar dig och dina hästar, ni är så harmoniska och söta tillsammans! Very Happy
Sedan så har jag ett ganska stort problem med min häst, eller ja, han är min foderhäst Smile Han heter Rombus och är en vallack på 13 år. Han är rädd för allt som rör sig och kan ibland få för sig att bara stå still, och då menar jag verkligen stå still. Då finns det ingenting som kan få honom att gå framåt, det spelar ingen roll om jag smackar eller petar på honom med spöet. Jag skulle kunna stå och slå på honom spöt och han går ändå inte framåt Neutral Jag blir så frustrerad, för jag hade tänkt trickträna honom, men det går ju inte om han inte ens vill gå framåt på komando. Jag vet liksom inte hur jag ska göra för att få honom att förstå mig... Det är samma sak om jag ska rida bort till ridhuset som ligger en bit bort, då helt plötsligt så kan han bara stanna och vägra gå. Jag vågar heller inte rida över vägen när jag rider ut för att jag är rädd att han ska stanna... Crying or Very sad Han är liksom alldeles OFF hela tiden, även i ridning, så kan man smacka hur mkt som helst och gå på med spöt, men han bryr sig liksom inte... Sedan känner jag mig så hemsk när jag måste sitta där och banka honom i sidorna. (han tycker inte alls om att få skänkel)

Kan du hjälpa mig eller ge mig några bra tips? För det skulle verkligen behövas! confused
//Emma & Robban
Till överst på sidan Gå ner
Brio

Brio


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-17
Age : 29
Ort : Bergvik

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 10:55 pm

EGustafsson skrev:
Hej Paulina!
Jag tänkte börja med att säga att jag beundrar dig och dina hästar, ni är så harmoniska och söta tillsammans! Very Happy
Sedan så har jag ett ganska stort problem med min häst, eller ja, han är min foderhäst Smile Han heter Rombus och är en vallack på 13 år. Han är rädd för allt som rör sig och kan ibland få för sig att bara stå still, och då menar jag verkligen stå still. Då finns det ingenting som kan få honom att gå framåt, det spelar ingen roll om jag smackar eller petar på honom med spöet. Jag skulle kunna stå och slå på honom spöt och han går ändå inte framåt Neutral Jag blir så frustrerad, för jag hade tänkt trickträna honom, men det går ju inte om han inte ens vill gå framåt på komando. Jag vet liksom inte hur jag ska göra för att få honom att förstå mig... Det är samma sak om jag ska rida bort till ridhuset som ligger en bit bort, då helt plötsligt så kan han bara stanna och vägra gå. Jag vågar heller inte rida över vägen när jag rider ut för att jag är rädd att han ska stanna... Crying or Very sad Han är liksom alldeles OFF hela tiden, även i ridning, så kan man smacka hur mkt som helst och gå på med spöt, men han bryr sig liksom inte... Sedan känner jag mig så hemsk när jag måste sitta där och banka honom i sidorna. (han tycker inte alls om att få skänkel)

Kan du hjälpa mig eller ge mig några bra tips? För det skulle verkligen behövas! confused
//Emma & Robban

Låter exakt som min häst var i början, jag var också rädd för att gå över vägen för det hände ofta att han bara stannade mitt i vägen eller inte ville gå till vissa ställen(både ställen han var van och ovan vid) och jag kan faktiskt inte riktigt säga vad som gjorde att det började vända, det liksom bara hände typ xD Men den dagen så skulle jag återigen efter mycket om och men prova att rida ner till en båthamn som vi brukade vara vid och han ville såklart inte så han stannade och jag gjorde allt som fanns att göra förutom EN sak! Det var att jag BACKADE ner honom och det var den dagen han typ förstod att jag faktiskt kunde vara en ledare och faktiskt kunde få honom att fortsätta gå... Det kan ta lång tid men jag råder dig att göra lite olika ledarskapsövningar(jag gjorde INTE det men jag vet nu i efterhand att allt hade varit så mycket lättare då ^^) Men prova gärna lite seven games och sådant... Mycket mer tips kan jag inte ge dig förutom att var envis ^^
Till överst på sidan Gå ner
http://emmaobullen.blogspot.com/
xMyDeadx




Antal inlägg : 1
Join date : 10-01-26
Age : 31

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 11:42 pm

Brio skrev:
Det är oftast när man står på stallgången eller när man binder fast han i hagen som jag gjorde jämt i somras när han stog på lösdrift... Men han står liksom och "slår" eller "viftar"med frambenet.

Men nu till stora frågan, Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta? :O

Tack på förhand från Emma och Bullen

Jag hade samma problem med min travare. Det kommer tillbaka lite då och då, om jag inte håller henne sysselsatt i stallet. Sättet som jag har löst det på är att sätta ett komando på att ta ner benet. Visslar jag, då vet hon att benet ska ner.
Det är inte alltid som hon lyssnar på visslongen och då hjälper det att nypa (löst) i "armhålan" på henne. Så fort hon börjar sänka benet, släpper jag och vips är det ner.

Jag vet inte om det kan vara till hjälp för dig, men det har i alla falll funkat på Pärlan Smile
Till överst på sidan Gå ner
Brio

Brio


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-17
Age : 29
Ort : Bergvik

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 11:55 pm

xMyDeadx skrev:
Brio skrev:
Det är oftast när man står på stallgången eller när man binder fast han i hagen som jag gjorde jämt i somras när han stog på lösdrift... Men han står liksom och "slår" eller "viftar"med frambenet.

Men nu till stora frågan, Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta? :O

Tack på förhand från Emma och Bullen

Jag hade samma problem med min travare. Det kommer tillbaka lite då och då, om jag inte håller henne sysselsatt i stallet. Sättet som jag har löst det på är att sätta ett komando på att ta ner benet. Visslar jag, då vet hon att benet ska ner.
Det är inte alltid som hon lyssnar på visslongen och då hjälper det att nypa (löst) i "armhålan" på henne. Så fort hon börjar sänka benet, släpper jag och vips är det ner.



Jag vet inte om det kan vara till hjälp för dig, men det har i alla falll funkat på Pärlan Smile

Jag ska försöka med kommando, men jag har provat det där med att nypa förr men han reagerar inte :/
Till överst på sidan Gå ner
http://emmaobullen.blogspot.com/
Felicia

Felicia


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-22
Age : 28
Ort : Hos hästarna

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 12:29 am

Hejhej, Melissa och jag har ett "litet" problem. De är så att när vi rider i repgrimma kan vi bara skritta! För om vi börjar trava blir hon en helt annan häst. Hon slänger med huvudet, springer i världens fart och kan bocka som protest mot att hon inte får springa. :s Jag har testat att rida på helt långa tyglar, på korta tyglar och mittemellan, inget funkar. Mittemellan funkar väl bäst av de iaf.


Först trodde jag de var repgrimman som var för liten, de var den också iaf lite, men nu har jag bytt och de är samma sak fortfarande! Och att rida i vanligt grimma funkar och att rida i träns med helt långa tyglar går också!

Några tips?
Till överst på sidan Gå ner
Equiinox

Equiinox


Antal inlägg : 7
Join date : 10-01-18
Age : 30
Ort : Göteborg

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 2:08 am

Brio skrev:
Har haft min varmblodiga travare i snart 8 månader nu men innan dess har min mamma haft han i 2 år så Wink Men till problemet... Det är oftast när man står på stallgången eller när man binder fast han i hagen som jag gjorde jämt i somras när han stog på lösdrift... Men han står liksom och "slår" eller "viftar"med frambenet och det har blivit ett riktigt problem då det både är irriterande och så finns ju risken att han faktiskt träffar någon med sitt ben... Jag har pratat med uppfödaren och han har haft den här olaten sen han var liten(han är 14 år nu) och jag har ingen aning om hur jag ska få bort det... Han slutar ibland när jag ryter till åt han lite men börjar ganska snart igen, han gör det ju inte hela tiden absolut inte men ganska ofta och jag förstår ju att det är för han är uttråkad eller liknande...

Men nu till stora frågan, Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta? :O

Tack på förhand från Emma och Bullen

Ser att du redan fått massa "lösningar" på det, men bara för att få skriva något liksom, .. (a
Min häst gör oxå så, när jag lämnar henne i stallgången för att mocka så börjar hon "gräva, slå" med frambenet och jag brukar få flipp och typ "TÖSEN SLUTA!!!" och hon slutar faktiskt.. tills jag vänder mig om.. Har även provat gå fram till henne o klappat lite på henne och så fort jag kommit in i boxen för att mocka igen så börjar hon igen HAHA jobbigt or what....
Min häst är en riktig Attention Whore.. Hon älskar uppmärksamhet. Och jag antar att det är därför hon fått denna bad habit, fast det är bara ibland dock, but still Very Happy Det går inte heller att "ignorera" det, för hon märker direkt om man liksom, tittar på henne när hon gör det, för då har hon ju fått min uppmärksamhet.
Jag må ha helt fel om ifall det är så, men jao! Very Happy

Fast ska prova göra det som jag såg någon skrev, att göra det till ett kommando för hon lär sig sjukt snabbt Surprised
Till överst på sidan Gå ner
Equiinox

Equiinox


Antal inlägg : 7
Join date : 10-01-18
Age : 30
Ort : Göteborg

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 2:10 am

Felicia skrev:
Hejhej, Melissa och jag har ett "litet" problem. De är så att när vi rider i repgrimma kan vi bara skritta! För om vi börjar trava blir hon en helt annan häst. Hon slänger med huvudet, springer i världens fart och kan bocka som protest mot att hon inte får springa. :s Jag har testat att rida på helt långa tyglar, på korta tyglar och mittemellan, inget funkar. Mittemellan funkar väl bäst av de iaf.


Först trodde jag de var repgrimman som var för liten, de var den också iaf lite, men nu har jag bytt och de är samma sak fortfarande! Och att rida i vanligt grimma funkar och att rida i träns med helt långa tyglar går också!

Några tips?

Gör hon samma sak om du provar springa med bredvid? Hade jag varit du hade jag tagit reda på det oxå, istället för bara tygel längden. Smile Nästa steg har jag ingen aning om, känns bara som om att det kan vara bra att veta haha (a *random feelings*
Till överst på sidan Gå ner
Felicia

Felicia


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-22
Age : 28
Ort : Hos hästarna

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 11:08 am

Kastarr med huvudet har hon gjort, men att springa jätte snabbt går inte eftersom hon inte får springa förbi mig från marken Razz Men hon är väldigt pigg i ridningen vad man än gör! Jag har tänkt på en ssak, som säkert inte alls handlar om de men iaf!

Och de är att hon har ju vart travhäst och då vill man väl att hästarna ska springa med ett rätt så bra stöd på bettet, och hon kanske bli förvirrad när de inte finns något bett? Haha de låter ur fånigt men jag hörde de någon stanns!
Till överst på sidan Gå ner
Fotoesset89

Fotoesset89


Antal inlägg : 33
Join date : 10-01-18
Age : 34
Ort : Hos Sindra!

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 11:34 am

Felicia skrev:
Kastarr med huvudet har hon gjort, men att springa jätte snabbt går inte eftersom hon inte får springa förbi mig från marken Razz Men hon är väldigt pigg i ridningen vad man än gör! Jag har tänkt på en ssak, som säkert inte alls handlar om de men iaf!

Och de är att hon har ju vart travhäst och då vill man väl att hästarna ska springa med ett rätt så bra stöd på bettet, och hon kanske bli förvirrad när de inte finns något bett? Haha de låter ur fånigt men jag hörde de någon stanns!

Nu har jag inte läst allt. Har du sett över maten ifall hon blir jätte pigg? Tolka inte mig fel ska förklara lite hur jag menar. Mina hästar är rätt pigga av naturen. Vi har rätt svårt för att hålla dem ibland. Speciellt när vi är ute. Noll kontroll ibland. På sätt å vis är det rätt jobbigt. Men om tex skulle ge dem havre så hade vi aldrig kunnat hantera dem för de skulle bli för tok för pigga. Vi har testat.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.fotoesset.se
Felicia

Felicia


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-22
Age : 28
Ort : Hos hästarna

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 11:40 am

Hon är lika pigg fast hon inte får någon mat ^^ Från maj - oktober går de på sommarbete och får bara gräset som finns i hagen och ibörjan och i slutet får de lite hö, men ingen annan mat. Och då är hon fortfarande lika pigg! (: Hon är sådan, fast hon är så gamal (26 snart) så är hon fortfarande sån!
Till överst på sidan Gå ner
Fotoesset89

Fotoesset89


Antal inlägg : 33
Join date : 10-01-18
Age : 34
Ort : Hos Sindra!

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 3:47 pm

Okej. Då är det inte maten. Very Happy Min fjording blev 32år Very Happy Han var pigg ända in i det sista Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.fotoesset.se
Complete

Complete


Antal inlägg : 21
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Höör

Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 6:09 pm

EGustafsson skrev:

Han är rädd för allt som rör sig och kan ibland få för sig att bara stå still, och då menar jag verkligen stå still. Då finns det ingenting som kan få honom att gå framåt, det spelar ingen roll om jag smackar eller petar på honom med spöet. Jag skulle kunna stå och slå på honom spöt och han går ändå inte framåt Neutral

Klura ut något som din häst tycker är extra irriterande. Kanske han tycker det är jobbigt när man kittlar honom på hårstråna i örat? Kanske om man nuddar vid flanken med något? Du kanske har lagt märke till att han tycker flugor är riktigt jobbiga någonstans på kroppen?

Det vara bra att ha en carrot stick till hjälp, om du inte har det kan du knyta fast ett smalt rep på en pinne eller ett dressyrspö.

Gör såhär!
När han vägrar att gå framåt så ger du först ett litet kommando, det kan vara att du smyger på honom från sidan, smackar lite eller viftar med handen mot hans rumpa.

Om han ignorerar dig så tar du sticken/spöt och kittlar honom på det stället han tycker är så irriterande. Så fort du märker att han hoppar till, börjar skaka på sig eller bita mot det irriterande stället (eller något annat, leta efter tecken) vänder du dig bort från honom och tänker dig lite som "ooopsi Rolling Eyes". Om han inte går framåt första gången, testa igen. Lycka till! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://nh.webb.se
Sponsored content





Häst-problem? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst-problem?   Häst-problem? Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Häst-problem?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Känslig häst.
» Häst som inte vill gå :/
» Häst som viker av och går! "/
» Svårfångad häst!
» Problem med träns, grimma...

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Hästhantering-
Hoppa till: