Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Häst som inte vill gå :/

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1ons mar 03, 2010 10:08 pm

Min häst vägrar typ att gå hela tiden..
ibland när jag är ute och går med han så vill han inte gå hem, ibland inte gå dit heller. kan få stå tills det blir sen kväll med honom ibland.
Hemma på gårdsplanen ( där jag tränar han mkt från marken ) så blir han ibland också stående. Ibland vägrar han gå in i stallet, gå i hagen..
Vad ska jag göra? Så tråkit att behöva lägga tiden på sånnt... :/
Till överst på sidan Gå ner
nistlej




Antal inlägg : 15
Join date : 10-01-29
Age : 31
Ort : Skåne/stallet

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1ons mar 10, 2010 5:50 pm

En kompis till mig har liknande problem med sin häst, hon stannar ganska ofta när dom rider ut själv.
Men det tror hon är för att hästen bara varit riden i endast paddock innan hon fick henne.
Iallafall så har det blivit lite bättre för henne, men vet inte riktigt vad hon"gjorde",
tror hon försökte driva på och så, och till slut så gick hästen.

Vet en annan person som helt enkelt väntade ut hästen, tills den bestämde sig för att gå igen.
Men om man gör på det sättet, är det inte lite att låta hästen bestämma? Åtminstone om man låter den gå direkt när den vill?

Aja, det här blev väl inte så mycket till vettigt svar men.
(OT, men forumet har blivigt väldigt inaktivt? Sad)
Till överst på sidan Gå ner
http://twix.pixbox.se
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1tor mar 11, 2010 12:48 pm

Hahah okay (;
Enligt min erfarenhet beror de väll på vad det är för situation.. xD Ska faktist ta reda på de (:
Till överst på sidan Gå ner
empathy

empathy


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-26
Age : 31
Ort : Kungsbacka

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1fre mar 12, 2010 4:56 pm

Man får försöka göra sin idé (att gå framåt) till hästens idé!
Vi vill att hästen ska vara positiva till arbete och känna att du inte trycker ned den hela tiden.
Därför är det viktigt att hästen får prova sina idéer (i detta fallet att inte gå framåt), tills den inser att det enklaste faktiskt är det vi ber om. Och vips har vi fått hästen att vilja göra vad vi ber om, och dessutom tro att det var dess egen idé!

Om hästen inte vill gå framåt kan man tänka "Okej, då provar vi hästens idé" vilket då innebär att man gör allt annat än att gå framåt. Bakåt, åt sidan, i volter osv. Man håller helt enkelt på till hästen tänker "Hm, hur kan jag få henne att sluta köra runt mig? Jag vet, jag testar att gå framåt!" Och belönar man då i rätt tillfälle, inser hästen att för att du ska ge den eftergift är det bara att gå framåt.

Förstår du hur jag tänker? Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.norahkohle.webb.se
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1lör mar 13, 2010 4:07 pm

Jaah det tror jag! Very Happy Tack så OTROLIGT mkt!!

Så du menar att om jag grejar med han osv, och om han sedan inte vill mer och går frammåt ska jag berömma då? Hahah Razz

Hur menar du med voler? Jag kan göra så mkt än med han.. eller alltså, jag är inte så erfaren och har inte hunnit "lära" han så mkt ... Razz
Till överst på sidan Gå ner
empathy

empathy


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-26
Age : 31
Ort : Kungsbacka

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1lör mar 13, 2010 5:24 pm

Ja alltså att du flyttar runt honom, försökt lite diskret att erbjuda honom att gå framåt då och då men vill han inte fortsätter du bara att flytta runt. Med volter menar jag helt enkelt att gå runt på en volt Razz
Till överst på sidan Gå ner
http://www.norahkohle.webb.se
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1mån mar 15, 2010 9:48 pm

Aha okej, tack så hemskt mkt!

Men måste fråga.. kan inte det tas som att hästen får sin vilja igenom genom att protestrea?
( fast jag förstår att det ändå inte är så, men ah.. fick en tanke.. x) )
Till överst på sidan Gå ner
Mirakelbarn
Admin
Mirakelbarn


Antal inlägg : 62
Join date : 10-01-17
Age : 31
Ort : I stallet eller vid datorn!

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1ons mar 17, 2010 5:34 pm

Jag håller med Empathy här!

Om din häst stannar så vill den helt enkelt inte gå framåt, eller hur? Du kan sitta och sparka hur mycket du vill men framåt kommer det inte att gå. Ju mer du försöker få hästen att gå, och inte lyckas - desto mer vinner hästen på det. Därför bör du ta kontroll över det du faktiskt kan påverka! För oavsett hur mycket hästen vägrar gå framåt kan du ALLTID få den att svänga! Smile Och då säger du något i stil med "vill du inte gå fram får du göra något annat som är jobbigare". Och vad är jobbigare än att stå still? Typ det mesta! xD
Så gör allt du kan för att rubba hästen, gör volter, snurra den och flytta den bakåt, åt sidan osv. Glöm inte att om hästen så mycket som ens TÄNKER framåt så släpp i tygeln och sitt still. Så fort den funderar på att gå måste den direkt koppla att man får vara ifred om man går framåt.

Om den inte själv bjuder framåt så ge den en chans att göra det. Sitt inte och snurra i en kvart utan snurra kanske ett eller två varv, sen släpp efter i tygeln (VIKTIGT!), driv framåt och se vad som händer. Händer inget så gör något annat jobbigt igen och upprepa. Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1tor mar 18, 2010 10:07 pm

Okej, är inte det nått sätta att "trycka ner den"? Eller nä.. klart de inte är.. ( inte hållit på med NH så långe.. så svårt att tyda vissa saker xD )

Men tack så jätte mkt!! det behövs verkligen!
Till överst på sidan Gå ner
Mirakelbarn
Admin
Mirakelbarn


Antal inlägg : 62
Join date : 10-01-17
Age : 31
Ort : I stallet eller vid datorn!

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1tor mar 18, 2010 10:26 pm

Nejdå. Så länge du alltid ger hästen en chans att göra rätt. Och det är viktigt att du inte blir arg och börjar rycka och slita. Allt ska gå lugnt till för att hästen ska förstå. Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1sön mar 21, 2010 10:11 pm

Okej, tack så otroligt mkt! :'D
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Häst som inte vill gå :/ Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte vill gå :/   Häst som inte vill gå :/ Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Häst som inte vill gå :/
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Känslig häst.
» Min häst blockerar mig
» Häst-problem?
» Övningar för dig och din häst
» Svårfångad häst!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Hästhantering-
Hoppa till: