Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Lite om mig som moderator

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1tis jan 26, 2010 5:43 pm

Hejsan på er alla =)
Nu finns det även ett forum för oss med ridtravare, och här kan ni ställa frågor om allt som rör ridtravare!
Jag ska besvara alla frågor så gott jag kan, och förhoppningsvis kommer detta vara till hjälp Smile
Jag har ganska stor erfarenhet av ridtravare, det är i princip bara travhästar jag har ridit, och det har lärt mig enormt mycket!
Att få rida på pigga och glada hästar slår allt, och det är verkligen travarna =)
Travaren har stora möjligheter att bli duktiga och fina ridhästar efter livet på banan, eller varför inte medans de fortfarande utövar sin sport?
Med tid, tålamod och kunskap kan de utvecklas, med kärlek och ömhet utvecklas de ännu mer!
Jag tror på travarna, och jag älskar dem verkligen! Därför tycker jag att det ska bli väldigt spännande att få höra om Era hästar och vad ni har upplevt osv... Smile

Hoppas ni kommer tycka om att det nu finns ett forum för ridtravarna, och tveka inte att skriva om det är något ni undrar! I love you
Till överst på sidan Gå ner
AmandaBisa




Antal inlägg : 8
Join date : 10-01-26
Age : 35
Ort : Munkfors

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1tis jan 26, 2010 6:16 pm

detta gillar jag Very Happy
har själv en ridtravare som heter amanda bisa som jag har haft i 3 år snart Smile
håller oss mäst i skogen men ska börja komma igång och träna lite hoppning och dressyr ibland båda jag och hästen behöver det Razz
skriv gärna lite bra övningar som du tycker funkar bra på travare.
Till överst på sidan Gå ner
http://sandranensen.bilddagboken.se
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1tis jan 26, 2010 7:16 pm

Va kul! Det får ju precis lika bra att utbilda hästarna i skogen som det gör i ett ridhus eller i en paddock, och oftast får man hästar som är väldigt positiva till arbete! Very Happy

Lite övningar kommer att dyka upp så småning om! Något speciellt som Du skulle vilja läsa om?
Till överst på sidan Gå ner
AmandaBisa




Antal inlägg : 8
Join date : 10-01-26
Age : 35
Ort : Munkfors

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1tis jan 26, 2010 9:26 pm

ja precis, ja tycker att hästarna ska ha kul och inte springa runt på en ridbana varge dag Smile

det jag har mest problem med är att hon blir väldigt stel ibland och har svårt att få henne i form hon spänner gärna nacken/halsen (dock har hon blivit mycket bättre sen jag fick henne) vill få fram henne mer så hon jobbar med hela kroppen och inte bara benen som går som trumpinnar Wink sen har hon väldigt svårt att fatta höger galopp vänster går jätte bra. (oftast) så har du några bra tips får du gärna dela med dig:)
Till överst på sidan Gå ner
http://sandranensen.bilddagboken.se
Felicia

Felicia


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-22
Age : 28
Ort : Hos hästarna

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1tis jan 26, 2010 10:49 pm

Jag har ju min älskade travare Melissa Car! Smile Hon fyller 26 år den 29 Juni men är verkligen den piggaste hästen jag känner utan att tvivla! Hon är e; Quick Pay, som också är far till Victory Tilly Razz Hennes mor är Dulcinea och morfar Earl Bulwark!

Melissa föddes för att bli travhäst och springa på banan, men Melissa hade egna planer! Hon var inte tillräckligt bra, sprang bara in 10.500 kr så hon fick bli avelsto i stället. Hon han få två hingst föl innan stallet lades ner och hon kom till någon taskig gubbe! Där blev hon vanvårdad osv, när de hittade henne var hon full med lös, jätte mager och var super rädd för alla människor, vågade inte lita på någon!

Men nu mår hon jätte bra Smile Hon har tävlat hoppning två gånger, och älskar att hoppa med håller inte för de längre! Hon är fin i dressyr när man håller igång henne, lite svårriden dock. Kan båda galopperna men har jätte svårt för höger, och galopperar jätte snabbt för de. Nu håller vi mest på med klickerträning och rider i repgrimma osv. Very Happy Melissa kan vacker hov, slicka, be, hov och början till buga! ^^
Till överst på sidan Gå ner
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1tis jan 26, 2010 10:55 pm

Detta är ett ganska vanligt problem bland travarna innan man har fått dem att förstå riktigt vad det är meningen att de ska göra. Eftersom att de ( de flesta) har sprungit trav innan så är de vana vid att ha huvudet högt och att ha ett stumt stöd i munnen. Oftast går de med chek oxå, vilket förstärker vikten av att lyfta huvudet.
Det vi vill är att de ska sänka nacken, att slappna av och att lätta i munnen men att fortfarande ha ett lätt stöd. Det kan vara ganska svårt för dem, men det varierar såklart från häst till häst. Jag rekommenderar att göra detta i skritt tills hon har lugnat ner sig och vilar i steget. När hon har gjort det så brukar dem släppa efter och jobba igenom hela kroppen, vilket dem inte kan göra när dem är spända som en stålfjäder Razz

Nu vet jag inte hur din häst är i munnen, men de brukar ofta bita sig fast och spänna hela halsen/nacken och spjärna emot.
Är man lite mer erfaren och har ridit hästar som har varit välridna och mjuka så vet man vad man har att sträva efter.
Vi brukar göra så att vi håller ett ganska kraftigt stöd i munnen på dem, samtidigt som man lirkar med händerna, tänk dig att du knådar en deg(om hästen är som jag beskrev ovan). Man känner vad som passar hästen och inte, du kanske måste mjukna, eller så måste du hålla i lite mera och visa att hon får ge sig, för du gör det då inte.
Om hästen förstår sidförande skänklar så brukar dem vara till stor nytta, spec som du beskriver att hon är stel.
Att försöka runda hästen runt skäneln är ett vanligt uttryck- desto svårare att göra på hästar som inte släpper efter.
Det du kan göra är att rida på en volt, hålla ett stadigt stöd i yttertygeln (detta betyder inte att du ska bli stum, utan bara hålla ett stadigt stöd, viktigt att hålla bettet rörligt i hästens mun för att inte den ska bita sig fast) och vara aningen mjukare i inner. Där kan du försöka att verkligen ge och ta, att du tar lite mer och sedan släpper efter. Detta går att växla med "ledande tygeltag" för att hästen ska ställa sig efter spåret.

Samtidigt som du tar ett ledande tygeltag (för ut innerhanden mot mitten på volten och sedan tillbaka, viktigt att inte sitta kvar med handen. Upprepning brukar krävas) så lägger du till innerskänkeln och ber henne då att forma sig efter skänkeln.
Det viktiga är att, såfort hästen släpper efter ger du en TYDLIG eftergift på inner, och en lite mindre tydlig på ytter för att hon inte ska tappa hela formen. Att berömma med rösten förstärker att hästen gjorde rätt och att det är så den ska fortsätta =)

Som jag skrev så kommer hon nog att jobba mer genom hela kroppen när hon slappnar av och vilar på steget istället för att ha ben som symaskinsnålar Wink Det kan ta ett tag för dem att förstå vad du vill, men va konsekvent och ge inte upp, tillslut lossnar det! =) När hon fungerar bra i skritten så tycker jag att du kan övergå till trav och göra samma övning där. Om du nu inte har tillgång till något ställe där du kan rida volter så föreslår jag skänkelvikningar över vägen, att överdriva ställningen på rakt spår och lite såna saker som är väldigt lösgörande för hästen Smile


Att träna fram höger och vänster galopp är helt klart lättast att göra på en ridplan. Men det går såklart i skogen med. Om du har tillgång till en ganska snäv kurva så skulle jag försöka där. Att antingen låta henne komma i vänster galopp, och sen i kurvan sitta om och nästan få henne ur balans så hon byter till höger.
Har du tillgång till en ridplan är det ungefär samma princip =)
Jag tycker det är absolut lättast att låta dem ta vänster galopp och sedan byta i en högersväng. Det du kan göra är att ta vänster galopp ungf. på mitten av långsidan, sen så vänder du upp mot mitten av kortsidan så att andra hörnet blir avsevärt svårare att galoppera i fel galopp igenom.
Lutar du dig då lite in mot mitten på planen så hamnar de lite i obalans och byter allt som oftast. Funkar det inte så avbryt övningen och testa igen!
Har man möjlighet så kan det vara lättare att byta över ett litet kors eller så oxå =)

Nu blev det jättelångt, men hoppas du kan använda dig av något! Smile


Senast ändrad av Glansspray den tis jan 26, 2010 11:35 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1tis jan 26, 2010 10:57 pm

Felicia skrev:
Jag har ju min älskade travare Melissa Car! Smile Hon fyller 26 år den 29 Juni men är verkligen den piggaste hästen jag känner utan att tvivla! Hon är e; Quick Pay, som också är far till Victory Tilly Razz Hennes mor är Dulcinea och morfar Earl Bulwark!

Melissa föddes för att bli travhäst och springa på banan, men Melissa hade egna planer! Hon var inte tillräckligt bra, sprang bara in 10.500 kr så hon fick bli avelsto i stället. Hon han få två hingst föl innan stallet lades ner och hon kom till någon taskig gubbe! Där blev hon vanvårdad osv, när de hittade henne var hon full med lös, jätte mager och var super rädd för alla människor, vågade inte lita på någon!

Men nu mår hon jätte bra Smile Hon har tävlat hoppning två gånger, och älskar att hoppa med håller inte för de längre! Hon är fin i dressyr när man håller igång henne, lite svårriden dock. Kan båda galopperna men har jätte svårt för höger, och galopperar jätte snabbt för de. Nu håller vi mest på med klickerträning och rider i repgrimma osv. Very Happy Melissa kan vacker hov, slicka, be, hov och början till buga! ^^

Hej Felicia! Smile Det är verkligen roligt att höra om Melissa som fortfarande lever ett underbart liv trots hög ålder och tidigare hanteringar! Jobba på! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
AmandaBisa




Antal inlägg : 8
Join date : 10-01-26
Age : 35
Ort : Munkfors

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1ons jan 27, 2010 12:30 am

tack så jätte mycket för tipsen ska pröva dom och nu längtar jag ännu mer till våren och allt smälter så jag kan börja rida bort till ridbanan Smile åh va ridsugen jag blev nu haha
Till överst på sidan Gå ner
http://sandranensen.bilddagboken.se
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1ons jan 27, 2010 5:25 pm

Va roligt =) Berätta gärna sedan hur det gick! Very Happy

Lycka till! cheers
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Lite om mig som moderator Empty
InläggRubrik: Sv: Lite om mig som moderator   Lite om mig som moderator Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Lite om mig som moderator
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Om mig som moderator!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Ridtravare-
Hoppa till: