Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Obekväm vid uppsitting

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1fre feb 12, 2010 7:12 pm

Hej hej!

Undrar om någon vet hur jag ska göra med detta problem..
det är så att min häst inte gillar när jag hoppar upp på den, ( barbacka, eftersom jag har slutat rida med sadel, då jag tycker han lyssnar å slappnar av bättre utan ) såfort jag kommer för långt bak så ryggar han. Med andra ord är han inte bekväm med upphoppningen.. har testat lite olika, ex:
Jag ska gå ett steg bakåt i taget, klappa han som beröm, hur länge som hellst.. backar han så ska jag ta fram han igen. efter ett tag när han tillåter mej med det.. ska jag kunna hoppa runnt han utan att han ska bry sej och även kunna byta sida osv.
Men problemet är att han vägrar gå fram, tar jätte lång tid..

Har även testat att gå/springa / hoppa runnt han när han står still..( för att se om han är nervös då ) villket han inte har nått speciellt problem med..

Hoppas ni förstår något! fråga annars!
Mvh charlotte,
Till överst på sidan Gå ner
everythingg

everythingg


Antal inlägg : 18
Join date : 10-01-20
Ort : bdb: amandalofroth :)

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1ons feb 17, 2010 9:08 pm

Hm... Han kanske inte tycker om att du kastar dig upp (antar att det är så du gör?)
Du kanske borde prova att stå på en pall eller något och se om han tycker att det är bättre.
Jag vet faktiskt inte ..
Till överst på sidan Gå ner
Delectable

Delectable


Antal inlägg : 17
Join date : 10-02-14

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1ons feb 17, 2010 10:29 pm

Jag tycker också att du ska använda en pall, Wink Ta det väldigt lungt vid uppsittningen så går det nog bra Smile
Till överst på sidan Gå ner
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1tor feb 18, 2010 1:06 pm

Ja jag försöker men han hatar typ stolar och pallar :/ givetvis ska jag börja "träna" han vid att inte vara det..

Det är så att min mamma/pappa/ bror brukar hjälpa mej upp eller så.. men det kvittar för han gillar det inte för det :/
Till överst på sidan Gå ner
empathy

empathy


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-26
Age : 31
Ort : Kungsbacka

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1tor feb 18, 2010 7:23 pm

Hur är han när du kastar/lägger på typ täcken, sadel, kastar rep över ryggen osv?
Om du står och hoppar vid manken som att du skulle hoppa upp, hur reagerar han då?

Han har inte ont i ryggen eller upplever något annat obehag vid ridning?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.norahkohle.webb.se
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1fre feb 19, 2010 1:25 am

Han har aldrig gillat när jag lägger på sadeln.. dock bättre med täcket..

Ibland tilllåter han när jag hoppar.. ibland inte.. men han har känslig rygg tror jag.. det säger många i alla fall..
Men funderar på att kolla upp det,
Men om jag rider med sadel.. så första gången jag hoppar upp, står han still.. ( ibland går han runnt ) men om man hoppar av och ska upp igen,, är det omöjligt..
Till överst på sidan Gå ner
Neiah

Neiah


Antal inlägg : 10
Join date : 10-01-25
Age : 27
Ort : Stallet :]

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1sön feb 21, 2010 5:02 pm

Jag var & provred en häst som hete Sanrock (Rocky). Dom sa att han hade något med ryggen. Flera veterinärer hade kollat på den men hade inte hitta något. Så vi tog hem han på prov i 2 veckor. Han var en djävul när man skulle sadla han. Och när man försökte hoppa upp, sparkade han med bakbenen & försökte springa ifrån det. Men när man skrittade & travade var han hur mysig som helst. I galoppen rusade han alltid iväg & bockade/sparkade back ut.

Vi undrade verkligen vad som var fel. Det kan ha suttit i hans hjärna oxå. Att hans ägare har varit elak när dom sadlat han & suttit upp. Typ att dom har dunsat ner i sadeln.

Det går nog att fixa med tid & tålamod. Att verkligen visa att det inte är farligt. Ta det lugnt. ''Träna'' på det där han trivs & är lugn. Som Rocky var lättare utomhus än inne i ett ridhus.
Till överst på sidan Gå ner
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1sön feb 21, 2010 7:34 pm

Hum.. känner igen mej ganska så mkt i din historia.. vad har du får "träningstips"? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Neiah

Neiah


Antal inlägg : 10
Join date : 10-01-25
Age : 27
Ort : Stallet :]

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1fre feb 26, 2010 7:50 pm

Vi hade tyvärr inte kvar han då vi inte orkar med en ''halt'' häst men kan skriva vad jag hade tänkt att göra med han annars ^^

Det helt första jag skulle göra är ju kolla om han har ont! Har han det, fixa det.

Men det kanske han inte har, då skulle jag nog ta ett dressyrspö & dra det på ryggen & se hur mycket han reagerade. Reagerar han på ett stället skulle jag kolla om det är annat med handen när man gör det o.s.v. Dessutom när jag håller på med hästen skulle jag vara på ett ställe där hästen känner sej trygg & inte stressar upp sej.


Har ni kollat om sadeln ligger bra? *Om du rider med sadel*
Till överst på sidan Gå ner
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1lör feb 27, 2010 11:33 pm

Jag har tänkt att kontakta en veterinär och be den kolla på han rygg, och även hans mun, ( han är travare, och är välldigt strässig, man vet aldrig vad som kan "hännt" när han var det... )

Men det verkade vara bra tips så jag ska ta och testa dom!
Den vi köpte den av, hans fodervärd som han va hos innan han blev min.. sa att den ligger jätte bra.
För kanske 4 månader sen så köpte jag en fårskinnspadd, så sadeln lyftes upp lite. ( satt välldigt tätt inpå, tänkte att det inte kunde vara bra )

Men ska kolla upp med veterinär och lite folk. Smile :/
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Obekväm vid uppsitting Empty
InläggRubrik: Sv: Obekväm vid uppsitting   Obekväm vid uppsitting Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Obekväm vid uppsitting
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Trickträning & Natural Horsemanship-
Hoppa till: