| Svårfångad häst! | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Littra
Antal inlägg : 11 Join date : 10-01-25 Age : 32
| Rubrik: Svårfångad häst! tis feb 09, 2010 12:06 am | |
| Hästen jag för tillfället rider är väldigt svårfångad. Har pellets med mig och ger henne, men så fort jag bara höjer grimman lite/försöker lägga grimskaften om halsen på henne sticker hon. Jag vet att hon är en enmanshäst, och har inte ridit henne på drygt ett år. Men när jag red henne då så kunde jag fånga henne, nästan utan problem. Går min tränare med ut, det räcker att hon ställer sig i hagen så kan jag fånga Wilma(hästen) utan problem... Något tips på hur jag lättare kan fånga henne? Ska bara rida henne månaden ut, sedan ska hon tillbaka till sin ägare | |
|
| |
Complete
Antal inlägg : 21 Join date : 10-01-26 Age : 30 Ort : Höör
| Rubrik: Sv: Svårfångad häst! tis feb 09, 2010 11:00 pm | |
| Jag vet inte riktigt vad du ska göra...
Felicia kommer alltid i hagen. De få gånger hon inte gör det springer hon runt och jag vet inte.. jävlas eller något? Hon är fullt uppmärksam på varje rörelse jag gör och har öron spetsade framåt, springer aldrig iväg från mig, utan alltid runt mig. Då brukar jag bara stå och låtsas hålla på med någonting som att jag inte orkar leka med henne och då tycker hon inte det är kul längre så då kommer hon ändå och är nyfiken på vad jag håller på med xD
För nåt år sen kom hon inte heller i hagen och då kunde jag jaga henne i över 1 timme, visste ju inte vad jag skulle göra när hon sprang iväg. Och då sprang hon iväg. Men efter ett tag började hon komma igen.. vet inte vad jag gjorde, men hon kom i alla fall xD | |
|
| |
Karlemon
Antal inlägg : 22 Join date : 10-02-12 Age : 29 Ort : falköping
| Rubrik: Sv: Svårfångad häst! tis feb 16, 2010 5:34 pm | |
| Har lite typ av samma problem med min häst.. Dock springer han inte iväg så ofta utan brukar bara helt enkelt inte komma, (då och då springer han iväg) Testa med att göra henne lite nyfiken.. typ sätt dej ner på marken ( huka dig ) och prata med henne, ha bara grimman och grimskafftet i handen och se om hon kommer närmare,, testa dej fram och visa henne att det inte är farligt ( vet inte om hon tkr det är läskigt eller om hon bara jävlas ) Gör detta under en hel gång, alltså låt det ta sin tid och ha tålamod, å känna att du inte behöver göra något annat efter... Lycka till och se om det funkar!! | |
|
| |
Complete
Antal inlägg : 21 Join date : 10-01-26 Age : 30 Ort : Höör
| Rubrik: Sv: Svårfångad häst! tis feb 16, 2010 11:42 pm | |
| Jag vet ju en sak som hjälper i nuläget i alla fall om Felicia inte vill komma i hagen!
Om jag märker att hon inte vill komma så ägnar jag mig en timme den dagen till att bara göra något hon tycker om. Felicia älskar när jag står och myser med henne. Brukar ta med mig en pall ut och lägga lite saker på som t.ex en plastpåse, en filt, en ryktborste eller något annat som ligger i stallet. Så låter jag henne stå samtidigt som jag myser och stryker och slänger sakerna över, under o.s.v. När jag gjort det i ca. 10 minuter så lägger jag grejerna på pallen igen och så skickar jag henne runt pallen, backar förbi, gör skänkelvikning vid sidan om o.s.v. från marken. Sen står jag i ytterligare 10 minuter precis som förut och bara myser, klappar, och stryker sakerna över henne.
Dagen efter brukar jag bli bemött med en glatt travande häst som mer än gärna kommer och myser lite... haha! Jag brukar försöka variera och lägga in bus, mys och lek i den vanliga träningen så att det inte blir tråkigt. Det är det roliga man lär sig bäst på!
Som sagt, om din häst nu inte uppskattar att mysa o.s.v. så hitta på något annat din häst gillar att göra, gör det i några minuter sen tränar du några minuter och så gör du det hästen gillar igen. Lycka till! | |
|
| |
Dannie
Antal inlägg : 8 Join date : 10-06-21 Age : 33 Ort : Tyringe
| Rubrik: Sv: Svårfångad häst! ons jun 23, 2010 10:03 am | |
| Min häst vill inte heller bli fångad men för det mesta hjälper det med godis. Men ett tips är att bara gå ut i hagen med godis och ge henne och sen bara stå o mysa lite och sen gå iväg utan att fånga henne. gör så typ en två gånger om dagen det kan hjälpa | |
|
| |
Littra
| Rubrik: Sv: Svårfångad häst! ons jun 23, 2010 12:59 pm | |
| Har inte kvar hästen längre, tyvärr. Men kan säga att godis inte funkade, man kunde ge henne det men så fort hon fått det i munnen gick/travade hon iväg. Typiskt enmans häst, som dessutom inte gillade att mysa =( | |
|
| |
lindblaaad
Antal inlägg : 2 Join date : 10-05-19 Age : 32 Ort : Uddevalla
| Rubrik: Sv: Svårfångad häst! fre jul 02, 2010 5:40 pm | |
| Jag vet att du inte har hästen fortfarande men lite tips som du kan tänka på till nästa gång är väll aldrig fel. Såhär gjorde jag när jag fick min häst för han var också väldigt svår att fånga i hagen. - Jag satte mig i hagen och bara njöt av att kolla på hästarna och med jämna mellan rum närmade jag mig sakta fram och satte mig ner igen. (Jag kunde sitta i flera timmar) I början satt jag bara i hagen utan att gå fram till han, bara för att han skulle vänja sig vid att jag var där. När jag var tillräckligt nära prasslade jag med en påse så han förstod att det fanns ngt gott i den. Nyfiken som han var kom han fram och fick sitt godis och samtidigt reste jag mig sakta upp och klappade han på halsen. På så sätt fick jag tag i honom. Vi tränade mycket på förtroende också, han visste helt enkelt inte om han kunde lita på mig. - Man kan också pröva att gå till en annan häst i samma hage och mysa lite, om man har tur kommer den häst man tar tänkt sig att fånga komma fram. Då är det bara att vara lite försiktig, försöka klappa den och prata lugnt. Efter en stund kan man ta tag i grimman och sätta dit grimskaftet. Nu har jag den underbaraste hästen i världen! Han är hur lätt som helst att fånga i hagen. Han gnäggar och kommer gåendes så fort jag åker upp till han Det gäller att ha tålamod! Hoppas det var till någon nytta. | |
|
| |
Littra
| Rubrik: Sv: Svårfångad häst! fre jul 02, 2010 6:28 pm | |
| Hästen jag har nu kommer oftast när man kallar, han går inte alltid enda fram(låg rang, andra hingsten puttar bort honom) Får hoppas att jag nästan gång jag får tag på en svårfångad häst har turen att ha tid att vänta på den. Var inte säskilt behagligt väder i februari^^ Men tack för tipsen =) | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Svårfångad häst! | |
| |
|
| |
| Svårfångad häst! | |
|