Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Få hästen att gå i rätt form.

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
elviraaaa




Antal inlägg : 2
Join date : 10-01-31

Få hästen att gå i rätt form. Empty
InläggRubrik: Få hästen att gå i rätt form.   Få hästen att gå i rätt form. Icon_minitime1sön jan 31, 2010 1:07 pm

Jag har en maxad c-ponny som är 9 år. Jag har haft honom i snart 2 år.
Nu på senaste tiden blir han jättelätt framtung och 'hänger' sig på bettet när han går på tygeln. När han väl gör det, försöker han bara dra iväg.
Jag har inte märkt det förräns nu och jag har slut på ideér om hur jag ska få honom att gå lite i högre form och få med bakbenen. Någon som har tips ?
Till överst på sidan Gå ner
SaraKarlsson




Antal inlägg : 2
Join date : 10-01-31

Få hästen att gå i rätt form. Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen att gå i rätt form.   Få hästen att gå i rätt form. Icon_minitime1sön jan 31, 2010 2:39 pm

elviraaaa skrev:
Jag har en maxad c-ponny som är 9 år. Jag har haft honom i snart 2 år.
Nu på senaste tiden blir han jättelätt framtung och 'hänger' sig på bettet när han går på tygeln. När han väl gör det, försöker han bara dra iväg.
Jag har inte märkt det förräns nu och jag har slut på ideér om hur jag ska få honom att gå lite i högre form och få med bakbenen. Någon som har tips ?

Låt den aldrig få en chans att hänga sig i tygeln, när han antyder till det, så lossa bettet, ta oregelbundna tygeltag så att han inte kan hänga sig och bli stark, försök rida den med mera ben och mindre hand, för desto mer man tar desto starkare blir dom och tar du dessutom i båda tyglarna samtidigt så är jätte lätt för honom att hänga sig i tygeln. och sen kan du ta uppresande tygeltag, det är viktigt att du rider den mellan hand och skänkel, när man inte lyckas få hästen "mellan hand och skänkel" så blir de lätt starka. att den blir stark beror på att du inte har tillräcklig bjudning i den, den blir lat och försöker komma undan, du måste ha den framme för skänkeln, kanske borde prova en sporre?, (viktigt att man har stadigt skänkelläge) . men starka bett och sånt är jag helt anti så länge det går, det beror nästan alltid på att hästen är oriden inte korekt riden.
flytta hästen åt alla möjliga sidor, ställ hästen utåt och innåt i volterna, halvhalter, rid större och mindre steg, galoppsprång, och var jätte noga med att ge eftergift när det blir rätt, det behöver inte alltid vara perfekt, men hästen ska inte strunta i dig, vi vill ju att den ska bli känslig och frammåt. och det är viktigt att du får en reaktion av hästen och öka kraven succesivt.
(hoppas du kan tyda de jag skrivit, e skit dålig på att förklara)
Till överst på sidan Gå ner
Dannie




Antal inlägg : 8
Join date : 10-06-21
Age : 32
Ort : Tyringe

Få hästen att gå i rätt form. Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen att gå i rätt form.   Få hästen att gå i rätt form. Icon_minitime1mån jun 21, 2010 7:00 pm

Jag har själv en ponny som gör likadant hon hänger sig i tygeln med all sin kraft och drar. det jag har fått tips om att göra är att göra mycket galoppfattningar från skritt och att göra något som typ skänkelvikning eller bara göära något helt annat när hon hänger sig i tygeln och det funkar tro mig Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Få hästen att gå i rätt form. Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen att gå i rätt form.   Få hästen att gå i rätt form. Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Få hästen att gå i rätt form.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Dressyr-
Hoppa till: