Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 fölet är för busig!

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
yeess

yeess


Antal inlägg : 19
Join date : 10-01-30
Age : 27
Ort : Vingåker

fölet är för busig! Empty
InläggRubrik: fölet är för busig!   fölet är för busig! Icon_minitime1lör jan 30, 2010 2:19 am

Vi har ett föl, men vi håller på att gå med henne i grimskaft varige dag men hon bara stegrar och sparkar bakut, ´vad ska man göra? Like a Star @ heaven
Till överst på sidan Gå ner
Lucy

Lucy


Antal inlägg : 13
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : Stockholm

fölet är för busig! Empty
InläggRubrik: Sv: fölet är för busig!   fölet är för busig! Icon_minitime1lör jan 30, 2010 1:31 pm

Uppfostringen har redan börjat nu, säg åt fölet helt enkelt. Det gäller att vara konsekvent och visa vad som är rätt och fel. Bestraffa - beröm. Nu är det ändå såpass ungt att du kan hålla fast i grimskaftet när den är på väg att dra iväg. Försök att "få ner det på jorden" , h*n är antagligen bara väldigt busig och då kopplar de lätt bort oss människor.

Min fölis är också den som gärna står på bakbenen och slår med framhovarna. Men nu går det bra att leda, han vet mycket väl vad som gäller.

Visa helt enkelt vad som är rätt och fel, hur annars ska den kunna veta?
Till överst på sidan Gå ner
http://ussing.blogg.se/
yeess

yeess


Antal inlägg : 19
Join date : 10-01-30
Age : 27
Ort : Vingåker

fölet är för busig! Empty
InläggRubrik: Sv: fölet är för busig!   fölet är för busig! Icon_minitime1lör jan 30, 2010 4:49 pm

Lucy skrev:
Uppfostringen har redan börjat nu, säg åt fölet helt enkelt. Det gäller att vara konsekvent och visa vad som är rätt och fel. Bestraffa - beröm. Nu är det ändå såpass ungt att du kan hålla fast i grimskaftet när den är på väg att dra iväg. Försök att "få ner det på jorden" , h*n är antagligen bara väldigt busig och då kopplar de lätt bort oss människor.

Min fölis är också den som gärna står på bakbenen och slår med framhovarna. Men nu går det bra att leda, han vet mycket väl vad som gäller.

Visa helt enkelt vad som är rätt och fel, hur annars ska den kunna veta?

Jag har försökt att göra som du sagt, de går bättre ibland men ibland kommer hennes busig he upp igen och idag så sparcka hon mig på mitt knä pale
Till överst på sidan Gå ner
Lucy

Lucy


Antal inlägg : 13
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : Stockholm

fölet är för busig! Empty
InläggRubrik: Sv: fölet är för busig!   fölet är för busig! Icon_minitime1lör jan 30, 2010 5:57 pm

yeess skrev:

Jag har försökt att göra som du sagt, de går bättre ibland men ibland kommer hennes busig he upp igen och idag så sparcka hon mig på mitt knä pale

Om du inte klarar av din häst så får du nog be någon äldre person hjälpa dig med uppfostringen. Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://ussing.blogg.se/
damptroll

damptroll


Antal inlägg : 12
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : vaxholm stockholm

fölet är för busig! Empty
InläggRubrik: Sv: fölet är för busig!   fölet är för busig! Icon_minitime1mån feb 01, 2010 1:44 am

jag måste faktist hålle med henne som svarat här ovan..
klarar du inte riktigt av din fölunge så bör du nog be någon vuxen eller annan person som har god erfarenhet utav föl och unghästar.

Föl är busiga och testar sin människas gränser. Man får helt enkelt göra klart för dem att det är du som bestämmer och att ett sådant betteende inte är okej..
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





fölet är för busig! Empty
InläggRubrik: Sv: fölet är för busig!   fölet är för busig! Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
fölet är för busig!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Unghästar, Inridning & Avel-
Hoppa till: