Min ponny och jag har ett litet problem. Han är en c-ponny, och med honom tävlar jag L:C, L:B lokalt. Hemma när vi hoppar bana är han hur duktig som helst, hoppar för det mesta allt, och hoppar 1m banor utan problem. Men när vi kommer ut på tävlingsbanan .. Svårt att beskriva .. Liksom innan hindret stannar han upp, så själva språnget blir liksom lite "kohoppigt". Han kommer i bra fart mot hindret och så, men just precis innan så stannar han upp och tvekar typ, så språnget blir lite krångligt. Jag vet inte riktigt hur jag ska fixa detta, har provat att komma i lugn fart, snabb fart, många halvhalter, kort ansats mot hindret, jaa, massa olika saker! För grejen är just den att på träningar uppför han sig galant, no problems, men på tävlingar får han för sig massa och blir t.o.m lite seg. Brukar oftast trycka till extra innan hindret men han typ stänger av för skänklarna och gör på sitt egna sätt. Visst, han kommer över men man kommer ju ingenstans om man vill placera sig osv med tanke på att ett sådant språng tar extra tid att komma över. Nu menar jag inte att han ALLTID tar sådana språng men oftast. Just när han tar sånna språng ser det ut som att han kommer för nära, fast han egentligen inte gör det. Har någon något tips eller något?