Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Hopprädd ryttare

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Katarasaga

Katarasaga


Antal inlägg : 162
Join date : 10-01-18
Age : 28
Ort : Stallet

Hopprädd ryttare Empty
InläggRubrik: Hopprädd ryttare   Hopprädd ryttare Icon_minitime1fre jan 29, 2010 1:17 am

Jag har ett stort problem. Jag söker egentligen inte svar, men jag behöver skriva av mig lite.
Jag har ridit i sju år, men i början av allt det där så krossades mitt självförtroende av en häst som inte gillade att hoppa. Den skenade alltså iväg med mig om och om igen tills jag knappt vågade trava ens en gång!

Nu har det tagit mig otroligt lång tid att bygga upp både kunskaper och självförtroende igen. Nu rider jag i en bra grupp dressyrmässigt men hoppmässigt är den way out of my league.
Vi hoppar genast runt 60 cm - huff, bara det tycker jag är högt! - och sedan höjer de högre och högre. Jag som rider på ponnyer måste alltså ta rejäl sats, detta är skitläskigt och jag blir darrig rädd och börjar gråta = skitpinsamt när man är fjorton år gammal!

Och så nu har vi hoppat kanske två tre gånger på raken, red dressyr en och nu ska vi in i en hopperiod igen. Jag rider en dag veckan på ridskola, har gjort under hela den tid jag ridit.
Och nu är jag jätterädd för att om jag provar hoppa så kommer jag förstöra ALLT jag lyckats återbygga under säkert fem år minst, och börja om från noll i en nybörjargrupp igen.

Så det är som att jag MÅSTE hoppa annars passar jag inte i gruppen, för vem vill ha en unge som skräckslaget stirrar på ett hinder som bara är att flyga lätt som en plätt över, men samtidigt varken vill eller vågar jag.

Mina ridlärare vet om det här mycket väl, och gång på gång utsätter de mig för samma skit igen. När jag ber dem att sänka (jag kan ju hoppa 60 cm på en riktig läromästare inom hoppning som behåller lugnet innan hindret och inte drar iväg), men nej, de sänker inte för jag ska hoppa det så högt eller inte hoppa alls. Så jag får inte ens ta det lugnt om jag ska hoppa, utan det är pang på och det klarar inte jag.

Har ni några knep för det här? Jag rider som sagt på en ridskola jag inte är riktigt bekant med, jag rider en timme i veckan så jag har ingen chans att rida ensam eller så. På lektioner måste jag anstränga mig och fokusera på uppgifterna, jag kan inte börja öva upp saker då.
Till överst på sidan Gå ner
http://joviale.blogg.se
Lucy

Lucy


Antal inlägg : 13
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : Stockholm

Hopprädd ryttare Empty
InläggRubrik: Sv: Hopprädd ryttare   Hopprädd ryttare Icon_minitime1fre jan 29, 2010 1:39 pm

Som jag skrev tidigare i "Självförtroende-tråden" så måste man ta det i sin egen takt. Du ska absolut inte behöva vara rädd eller känna dig pressad till att hoppa en viss höjd. Herregud vilken ridlärare du har, om du har pratat igenom med henne/honom om hur du känner och h*n fortfarande inte förstår din situation tycker jag att du och din mamma/pappa ska ta och prata med ridskolechefen eller en annan ridlärare på anläggningen.

Hade jag haft en hopprädd elev i min grupp så ger man den en riktig snäll och säker läromästare under hopplektionerna. Och lika så låter man hindret ligga på en höjd som eleven behagar. Accepterar inte din ridlärare dig så skulle jag byta ridskola eller ridlärare, inte ska h*n pressa dig till någonting du tycker är obehagligt! Då känner du snarare bara mer obehag för hoppning efter en viss tid. Det känns faktiskt inte som om att din ridlärare tar din rädsla på allvar, fel fel fel.

Alltså, ta ett prat med din ridlärare om hur du verkligen känner - att du blivit rädd och vill bygga upp självförtroendet igen, och det gör man genom att ta det lugnt och långsamt och hoppa en höjd som du känner dig säker på, där DU tycker att det faktiskt känns kul att hoppa, om det är 30 cm eller 140 cm ska andra skita i. Bättrar hon sig inte - ta och prata med ridskolechefen eller annan ridlärare på anläggningen, blir det fortfarande inte bättre så rekommenderar jag dig att byta ridklubb.

Gör ingenting du känner dig tvingad till, Du har rätt att ta saker och ting i din egen takt där du känner dig trygg på hästryggen- ridning ska vara kul och inte någonting man blir pressad till!
Till överst på sidan Gå ner
http://ussing.blogg.se/
Katarasaga

Katarasaga


Antal inlägg : 162
Join date : 10-01-18
Age : 28
Ort : Stallet

Hopprädd ryttare Empty
InläggRubrik: Sv: Hopprädd ryttare   Hopprädd ryttare Icon_minitime1fre jan 29, 2010 10:44 pm

Tack (: Jo, det är så, och jag försöker verkligen hoppa små hinder och stärka mitt självförtroende genom det och visa att det faktiskt går bra, och hoppa högre sen därefter, men jag kan inte köra min maxhöjd från början på en häst som jag aldrig har hoppat med, och dessutom i långsam trav hela vägen fram till hindret!
Till överst på sidan Gå ner
http://joviale.blogg.se
Sponsored content





Hopprädd ryttare Empty
InläggRubrik: Sv: Hopprädd ryttare   Hopprädd ryttare Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Hopprädd ryttare
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Hoppning-
Hoppa till: