Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?

Gå ner 
+2
PepperTexas
Katarasaga
6 posters
FörfattareMeddelande
Katarasaga

Katarasaga


Antal inlägg : 162
Join date : 10-01-18
Age : 28
Ort : Stallet

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1fre jan 29, 2010 1:09 am

Jag har grymt svårt för att få hästen gå på tygeln i galopp. Egentligen är det svårt över huvud taget, men med hjälp av mina ridlärare har jag fått till det flera gånger, fast säkert inte så jättefint.

Men finns det tips jag kan tänka på när jag rider för att få hästen gå fint i galoppen? Jag ställer och tar förhållningar (främst med yttertygeln) och jobbar mycket med innerskänkeln och håller emot lite med ytter och så försöker jag hålla ett lugnt tempo. Men det går liksom inte mer.

Hur gör ni?
Till överst på sidan Gå ner
http://joviale.blogg.se
PepperTexas

PepperTexas


Antal inlägg : 107
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Borås

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1fre jan 29, 2010 1:20 am

JAg rider ju inte längre men jag va PETNOGA med fattningen och sen haha det kommer jag inte ihåg x) det va faktiskt mer än 2 årsen jag red nu x)
Till överst på sidan Gå ner
Littra




Antal inlägg : 11
Join date : 10-01-25
Age : 31

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1fre jan 29, 2010 4:20 pm

Först, är hästen stark nog för att kunna gå på tygel i galoppen? Är inte så duktig på detta då jag först har ridit häst som alltid gick på tygel och sedan unghäst som vi inte kommit riktigt så långt med. Men på unghästen får jag träna mycket att låta honom racea och sedan plocka upp kanske 2 språng, låta honom gå, plocka upp. Så småningom har man honom ihop plockad fler och fler språng, och till sist är han stark nog för att gå på tygel/i form hela tiden.
Till överst på sidan Gå ner
http://littra.blogg.se
MatildaHedlin

MatildaHedlin


Antal inlägg : 21
Join date : 10-01-26
Age : 33
Ort : Enköping

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1fre jan 29, 2010 6:23 pm

Det viktigaste är ju inte att få hästen att kröka på nacken direkt, utan tänk mest på att jobba hästen bakifrån, en häst som får med sig bakbenen kommer ofta naturligt ner i en bra form. Är hästen svag i sina bakben är den oftast svag i ryggen också.
Så tänk först framåt, känn att galoppen/traven växer lite uppåt, framåt men ändå inte går fortare, då kan du börja lirka lite med tygeln men var noga med att inte tappa trampet med bakbenen : )
Lycka till!
Till överst på sidan Gå ner
http://Mate.bilddagboken.se
Katarasaga

Katarasaga


Antal inlägg : 162
Join date : 10-01-18
Age : 28
Ort : Stallet

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1fre jan 29, 2010 10:42 pm

Littra skrev:
Först, är hästen stark nog för att kunna gå på tygel i galoppen? Är inte så duktig på detta då jag först har ridit häst som alltid gick på tygel och sedan unghäst som vi inte kommit riktigt så långt med. Men på unghästen får jag träna mycket att låta honom racea och sedan plocka upp kanske 2 språng, låta honom gå, plocka upp. Så småningom har man honom ihop plockad fler och fler språng, och till sist är han stark nog för att gå på tygel/i form hela tiden.

Ridskolehästar som går både nybörjar- och erfarna ryttarlektioner brukar vara det, ja. Det är ingen ung och avställd häst utan de här hästarna går alltså runt tre, fyra lektioner(som jag vet om, och jag rider klockan sju) per dag var.
Till överst på sidan Gå ner
http://joviale.blogg.se
Littra




Antal inlägg : 11
Join date : 10-01-25
Age : 31

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1lör jan 30, 2010 12:08 am

Katarasaga skrev:
Littra skrev:
Först, är hästen stark nog för att kunna gå på tygel i galoppen? Är inte så duktig på detta då jag först har ridit häst som alltid gick på tygel och sedan unghäst som vi inte kommit riktigt så långt med. Men på unghästen får jag träna mycket att låta honom racea och sedan plocka upp kanske 2 språng, låta honom gå, plocka upp. Så småningom har man honom ihop plockad fler och fler språng, och till sist är han stark nog för att gå på tygel/i form hela tiden.

Ridskolehästar som går både nybörjar- och erfarna ryttarlektioner brukar vara det, ja. Det är ingen ung och avställd häst utan de här hästarna går alltså runt tre, fyra lektioner(som jag vet om, och jag rider klockan sju) per dag var.

Okej, men då är det ju tydligen inte det det beror på iaf, att hästen inte är stark nog. Har du testat att rida med graman, för med hjälp av den så brukar man kunna få upp/ner hästen i form. Håller med MatildaHedlin bakbenen och ryggen måste vara med.
Till överst på sidan Gå ner
http://littra.blogg.se
Lucy

Lucy


Antal inlägg : 13
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : Stockholm

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1lör jan 30, 2010 1:00 pm

Littra skrev:

Okej, men då är det ju tydligen inte det det beror på iaf, att hästen inte är stark nog. Har du testat att rida med graman, för med hjälp av den så brukar man kunna få upp/ner hästen i form. Håller med MatildaHedlin bakbenen och ryggen måste vara med.

Graman ska man absolut inte använda till att få ner en häst i form enligt mig. Hästen går inte i form för att bakbenen och ryggen antagligen inte är med, och att då dra ned huvudet med en graman är inte ett sätt att få en bra form på. Om du snarare får med dig bakbenen och ryggen höjs så kommer huvudet automatiskt att falla ned på sin plats och du får den arbetsform du är ute efter. Rid hästen in i handen, driv med sätet och fånga upp med ett mjukt stöd i handen.
Till överst på sidan Gå ner
http://ussing.blogg.se/
MatildaHedlin

MatildaHedlin


Antal inlägg : 21
Join date : 10-01-26
Age : 33
Ort : Enköping

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1lör jan 30, 2010 6:13 pm

Håller verkligen med hon ovan, hjälptyglar är inget alternartiv att tvinga en häst ner i form eftersom de inte får igång ryggverksamheten mer än att rida utan om man inte har koll på hur man gör. Enligt mig borde hjälptyglar såsom graman endast användas av dem som förstår syftet med dem.
Till överst på sidan Gå ner
http://Mate.bilddagboken.se
Dannie




Antal inlägg : 8
Join date : 10-06-21
Age : 32
Ort : Tyringe

Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1tis jun 22, 2010 11:05 am

Jag håller med er lite men min häst hade också svårt med det innan så jag hade bara gramanen på men höll bara lite i den och drog då inte ihop hästen. Jag hade endast graman på grund av att min C ponny är mycket stark och det hjälpte mig mycket. det du också kan göra är att göra mycket galoppfattningar från skritt för det stärker hästen och då om du gör det några gånger så bygger du upp hästens muskler. så en kombination av att kanske rida med lite graman och sen göra mycket arbete skritt till galopp och även mycket annat arbete för att bygga muskler på hästen kan hjälpa dig att få hästen i rätt form i galoppen. hoppas du förstår vad jag menar.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?   Få hästen gå på tygeln/i form i galopp? Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Få hästen att gå i rätt form.
» Galopp arbete
» Övningar för dig och din häst
» Hästen vill inte gå in i boxen!
» Favorit/Dröm ponnyn eller hästen

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Dressyr-
Hoppa till: