| Välkomna! | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Gonis
Antal inlägg : 15 Join date : 10-01-27 Age : 34 Ort : Borlänge
| Rubrik: Välkomna! ons jan 27, 2010 10:48 pm | |
| Sökning, framåt/nedåt, indirekt tygeltag, hävstångseffekt. Trassligt? Jag reder gärna ut dina frågetecken på vägen till harmonisk skolning!
Jag hoppas verkligen att ni kommer att finna mig användbar! | |
|
| |
Hagelpagel
Antal inlägg : 5 Join date : 10-01-26
| Rubrik: Sv: Välkomna! ons jan 27, 2010 10:49 pm | |
| Jag ska börja rida lektioner i februari i akademisk ridkonst på minmedryttar polle. Har du något tips på hur man kan börja lite hemma innan instruktören kommer ut? :-) | |
|
| |
Gonis
| Rubrik: Sv: Välkomna! ons jan 27, 2010 10:58 pm | |
| - Hagelpagel skrev:
- Jag ska börja rida lektioner i februari i akademisk ridkonst på minmedryttar polle. Har du något tips på hur man kan börja lite hemma innan instruktören kommer ut? :-)
Jag tycker att du ska fokusera på din sinnesstämning. Tanken med akademiskt är ju att det ska var ridning i harmoni och samspel. Börja med att försöka hitta lugnet i dig själv så att du kan ge din häst en trevlig introduktion. Sen så kan jag ju säga, av erfarenhet av de träningar jag själv hållt i, att det alltid är skönt med en människa som totalt nollställt sig och försöker ta in det man säger och förstå snarare än att försöka nå resultatet. Det är ju trots allt så att ju mindre du fokuserar på resultat desto mer harmoni vinner du och det är a och o. LYCKA TILL! | |
|
| |
Hagelpagel
Antal inlägg : 5 Join date : 10-01-26
| Rubrik: Sv: Välkomna! ons jan 27, 2010 11:20 pm | |
| Tack för svaret! Ja, det kan jag förstå att det kan vara lättare att träna då :-) Åh, jag längtar tills hon kommer ut, tycker att det ska bli så spännande, och att det dessutom är något helt nytt hihi :-) | |
|
| |
Gonis
| Rubrik: Sv: Välkomna! tor jan 28, 2010 1:37 am | |
| - Hagelpagel skrev:
- Tack för svaret!
Ja, det kan jag förstå att det kan vara lättare att träna då :-) Åh, jag längtar tills hon kommer ut, tycker att det ska bli så spännande, och att det dessutom är något helt nytt hihi :-) Varsågod! Hoppas du får många aha-upplevelser och att du fick ut något av svaret. Jag kan säga att det tekniska kan du inte göra så mycket med innan du har någon på plats som kan visa, men vill du vara förberedd teknikmässigt så tycker jag att du ska läsa på om skolorna (öppna och sluta), sökning och framåt nedåt som är grunderna. | |
|
| |
Katarasaga
Antal inlägg : 162 Join date : 10-01-18 Age : 29 Ort : Stallet
| Rubrik: Sv: Välkomna! fre jan 29, 2010 10:51 pm | |
| Vad ÄR akademisk ridkonst? Har kollat runt efter svar men jag får inget tydligt, klart svar.
Det enda jag fick av ett forum var att det var forskningsridning, men det förstod jag ingenting av.. | |
|
| |
Gonis
| Rubrik: Sv: Välkomna! lör jan 30, 2010 12:15 am | |
| - Katarasaga skrev:
- Vad ÄR akademisk ridkonst? Har kollat runt efter svar men jag får inget tydligt, klart svar.
Det enda jag fick av ett forum var att det var forskningsridning, men det förstod jag ingenting av.. Det bygger på em grundfilosofi: Dressyr för hästen, inte hästen för dressyr. Namnet akademisk ridkonst har det fått därför att det är mycket inriktning på att lära sig att förstå hur och varför i alla moment. Rent teknikmässigt är det skillnader som tex att man är mer inriktad på sitsen och vill komma ifrån aktiviteten i tygeln i princip helt. Eftersom AR är grundat på en filosofi anser jag att det finns folk som rider ar men inte vet och folk som tror att de rider ar men inte gör det. Rätt komplext med andra ord, kan vara därför du fått så luddiga svar. Hoppas dock att du blev nöjd med detta. Är något oklart är det bara att fortsätta fråga! | |
|
| |
Katarasaga
Antal inlägg : 162 Join date : 10-01-18 Age : 29 Ort : Stallet
| Rubrik: Sv: Välkomna! sön feb 07, 2010 7:25 pm | |
| - Gonis skrev:
- Katarasaga skrev:
- Vad ÄR akademisk ridkonst? Har kollat runt efter svar men jag får inget tydligt, klart svar.
Det enda jag fick av ett forum var att det var forskningsridning, men det förstod jag ingenting av.. Det bygger på em grundfilosofi: Dressyr för hästen, inte hästen för dressyr. Namnet akademisk ridkonst har det fått därför att det är mycket inriktning på att lära sig att förstå hur och varför i alla moment. Rent teknikmässigt är det skillnader som tex att man är mer inriktad på sitsen och vill komma ifrån aktiviteten i tygeln i princip helt.
Eftersom AR är grundat på en filosofi anser jag att det finns folk som rider ar men inte vet och folk som tror att de rider ar men inte gör det. Rätt komplext med andra ord, kan vara därför du fått så luddiga svar. Hoppas dock att du blev nöjd med detta. Är något oklart är det bara att fortsätta fråga! Åh, har det att göra med typ krig och sånt? Att man red så i strider? | |
|
| |
Gonis
| Rubrik: Sv: Välkomna! sön feb 07, 2010 11:14 pm | |
| - Katarasaga skrev:
- Åh, har det att göra med typ krig och sånt? Att man red så i strider?
Ja, den gamla ridkonsten användes för att göra hästarna smidiga och tåliga nog för strid. På senare tid, när det var lite lugnare på krigsfronten, användes hästarna för så kallad "hästbalett". Nu för tiden rider vi ju varken för strid eller hästbalett, utan för att hästen ska hålla | |
|
| |
nistlej
Antal inlägg : 15 Join date : 10-01-29 Age : 31 Ort : Skåne/stallet
| Rubrik: Sv: Välkomna! sön jul 25, 2010 7:19 pm | |
| hittar inte knappen om hur man startar en ny tråd, så jag skriver här istället. har blivit extremt intresserad av akademisk ridning, det känns verkligen som ett bra ridsätt och tänk. så det jag undrar är om man kan börja rida akademiskt själv? alltså, utan att ha en tränare som vägleder en steg för steg in i det hela? och isåfall, vad ska man tänka på? har läst alla trådar och det hela med tygeltagen (man skakar innertygeln för att påbjuda framåt/nedåt fattar jag det som) , men finns det fler hjälper eller steg i det? och hur börjar man från marken? oj vad konstigt det blev, jag är verkligen inte bra på att få ut det jag vill ha sagt, speciellt inte när jag är trött. men hoppas någon förstod lite. | |
|
| |
Gonis
| Rubrik: Sv: Välkomna! sön jul 25, 2010 10:06 pm | |
| Nistlej: AR är en filosofi om ridning så rent filosofiskt sett kanske du redan rider AR (om du strävar efter harmoni och alltid ifrågasätter om just den övning du gör är bra för hästen så har du en bra början tex) men tekniskt sett är det svårt. Att rida med hjälper du aldrig förr använt och göra övningar du aldrig har gjort kan lätt bli fel. MEN läser du på duktigt så kan det gå! Vill du ha bra läsning så tycker jag att du ska surfa in på www.akademiskridkonst.se eller gå till 1a april på min bilddagbok (gonis@bdb). Där finns det du kan behöva för att börja! Lycka till! | |
|
| |
nistlej
Antal inlägg : 15 Join date : 10-01-29 Age : 31 Ort : Skåne/stallet
| Rubrik: Sv: Välkomna! mån jul 26, 2010 11:08 am | |
| Tack så mycket för snabbt svar Gonis! ska absolut kika in på hemsidan och din bdb | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Välkomna! | |
| |
|
| |
| Välkomna! | |
|