Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 tillit

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Pennyz

Pennyz


Antal inlägg : 2
Join date : 10-06-12
Age : 27
Ort : Gävle/ Skutskär

tillit Empty
InläggRubrik: tillit   tillit Icon_minitime1lör jun 12, 2010 3:24 am

Hejj
Hemma hos oss har vi en Amerikansk miniatyrhäst/ Minishettis, hon är runt 73 - 74cm. Hennes ålder är jag dock inte hundra på, men är ganska säker på att hon är över 10..
Iaf så vart hon för ganska länge sedan sönderbiten, hon vart liiite opererad, men hade fått sand i hornhinnan. Och p.ga det fick hon nått slags dropp i ögat, vilket hon såklart inte glömt bort.
Efter det är hon ganska skygg, och man får absolut inte röra vid hennes ögon. Eller nära allså, och heller inte ansiktet .. ;/
Vilket är jäkligt synd, då hon är extremt snäll och så. Men hon litar ju inte på något eller någon, så därför undrar jag;
HUR kan jag få henne att lita på mig ?
Det är klart att jag förstår att jag inte kan läsa ur en bok eller så hur. Det varierar ju från häst till häst, då de alla är olika - som vi människor (läs: egoistiska varelser på två ben..)
Men, tänkte om någon har typ en teori hur jag ska få henne att förstå att jag inte ska döda henne. För någonting enkelt som att borsta henne kan få henne nervös.
Och att lyfta upp hennes små hovar får man absolut inte (!!)
Sen är det ju även det att eftersom att hon är så liten så finns ju chansen att jag inte märker när hon försöker säga nej, eller blockera mig.
Eller .. ??

Aja, tips eller teorier - allt välkomnas ^^,
(nej, jag är ingen idiot som ska bygga upp hennes förtroende liiiiite bara för att få att sedan börja med trick-träning och lyckas förstöra en häst.. Vill bara få henne att lita på mig (a' ..)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.pennylomfalk.blogg.se
Cleopatra

Cleopatra


Antal inlägg : 17
Join date : 10-06-15
Age : 29

tillit Empty
InläggRubrik: Sv: tillit   tillit Icon_minitime1tis jun 15, 2010 11:13 pm

Advance and retreat kallas en metod. Du kan läsa om det på nätet eller i böcker, man jag ska ge dig en kortfattad förklaring.
Vart får du röra henne? Är det ok om du kliar henne på manken, eller är hon nervös? Får du klia henne på manken, gör då det. Avancera sedan låångsamt dit du vill komma, tex hovarna eller ansiktet. Så fort hon spänner sig eller blir nervös, backa tillbaka till det stället där du fick klia utan att hon var spänd. Sedan avancerar du framåt igen, och backar när hon blir nervös. På detta sätt jobbar man sig långsamt fram mot sitt mål. Och även om du ena dagen har kunnat jobba dig fram till att få klia henne tex bakom örat, så börja inte där nästa dag utan då börjar du på nytt från manken. Förstår du principen?

Hoppas det hjälper!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.johannaandersson.weebly.com
 
tillit
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Trickträning & Natural Horsemanship-
Hoppa till: