Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Någon som har tips?

Gå ner 
+2
PepperTexas
Xanee
6 posters
FörfattareMeddelande
Xanee

Xanee


Antal inlägg : 2
Join date : 10-02-25
Age : 27

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1tor feb 25, 2010 5:56 pm

Hejhej Smile

Nu är det så att jag har en 5årig blandras terverenne/schäfer/boxer , som är Väldigt dominant. Hon är jättesnäll, och jättegosig mot alla människor, men hon är väldigt dominant mot andra hundar.

Om man är ute och går med henne, och de kommer en annan hund, så reser hon ragg, och börjar skälla, och dra mot den andra hunden. Detta har förstås lett till att den inte alls är roligt att gå ut med henne. Hon blir okontaktbar på något vis , alltså, hon blir inte "farlig" eller så, hon har aldrig hoppar på någon hund och börjat bråka, utan hon markerar mest. Hon är väldigt smart och ovnaligt lättlärd, men jag vet bara inte hur jag ska gå tillväga..


Någon som har något tips om hur jag kan få henne att lyssna bättre?
Till överst på sidan Gå ner
http://antoniaader.blogg.se/
PepperTexas

PepperTexas


Antal inlägg : 107
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Borås

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1lör feb 27, 2010 8:16 pm

Xanee skrev:
Hejhej Smile

Nu är det så att jag har en 5årig blandras terverenne/schäfer/boxer , som är Väldigt dominant. Hon är jättesnäll, och jättegosig mot alla människor, men hon är väldigt dominant mot andra hundar.

Om man är ute och går med henne, och de kommer en annan hund, så reser hon ragg, och börjar skälla, och dra mot den andra hunden. Detta har förstås lett till att den inte alls är roligt att gå ut med henne. Hon blir okontaktbar på något vis , alltså, hon blir inte "farlig" eller så, hon har aldrig hoppar på någon hund och börjat bråka, utan hon markerar mest. Hon är väldigt smart och ovnaligt lättlärd, men jag vet bara inte hur jag ska gå tillväga..


Någon som har något tips om hur jag kan få henne att lyssna bättre?

Tränar ni med den? Efter som det är en ren bruks hund. Boxer är en väldigt domenant ras och den är lätt att göra för tuff än va man klarar av. Oftast händer det helt omedvetet.

Träna in kontakt övningar med henne. Sen när ni möter en hund ber du henne att ge DIG uppmärksam heten.

Säg till om du inte förstår:)
Till överst på sidan Gå ner
Xanee

Xanee


Antal inlägg : 2
Join date : 10-02-25
Age : 27

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1lör feb 27, 2010 11:01 pm

PepperTexas skrev:
Xanee skrev:
Hejhej Smile

Nu är det så att jag har en 5årig blandras terverenne/schäfer/boxer , som är Väldigt dominant. Hon är jättesnäll, och jättegosig mot alla människor, men hon är väldigt dominant mot andra hundar.

Om man är ute och går med henne, och de kommer en annan hund, så reser hon ragg, och börjar skälla, och dra mot den andra hunden. Detta har förstås lett till att den inte alls är roligt att gå ut med henne. Hon blir okontaktbar på något vis , alltså, hon blir inte "farlig" eller så, hon har aldrig hoppar på någon hund och börjat bråka, utan hon markerar mest. Hon är väldigt smart och ovnaligt lättlärd, men jag vet bara inte hur jag ska gå tillväga..


Någon som har något tips om hur jag kan få henne att lyssna bättre?

Tränar ni med den? Efter som det är en ren bruks hund. Boxer är en väldigt domenant ras och den är lätt att göra för tuff än va man klarar av. Oftast händer det helt omedvetet.

Träna in kontakt övningar med henne. Sen när ni möter en hund ber du henne att ge DIG uppmärksam heten.

Säg till om du inte förstår:)

Kontaktövningar ? Vad menas med det ? Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://antoniaader.blogg.se/
PepperTexas

PepperTexas


Antal inlägg : 107
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Borås

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1sön feb 28, 2010 7:26 pm

Xanee skrev:
PepperTexas skrev:
Xanee skrev:
Hejhej Smile

Nu är det så att jag har en 5årig blandras terverenne/schäfer/boxer , som är Väldigt dominant. Hon är jättesnäll, och jättegosig mot alla människor, men hon är väldigt dominant mot andra hundar.

Om man är ute och går med henne, och de kommer en annan hund, så reser hon ragg, och börjar skälla, och dra mot den andra hunden. Detta har förstås lett till att den inte alls är roligt att gå ut med henne. Hon blir okontaktbar på något vis , alltså, hon blir inte "farlig" eller så, hon har aldrig hoppar på någon hund och börjat bråka, utan hon markerar mest. Hon är väldigt smart och ovnaligt lättlärd, men jag vet bara inte hur jag ska gå tillväga..


Någon som har något tips om hur jag kan få henne att lyssna bättre?

Tränar ni med den? Efter som det är en ren bruks hund. Boxer är en väldigt domenant ras och den är lätt att göra för tuff än va man klarar av. Oftast händer det helt omedvetet.

Träna in kontakt övningar med henne. Sen när ni möter en hund ber du henne att ge DIG uppmärksam heten.

Säg till om du inte förstår:)

Kontaktövningar ? Vad menas med det ? Smile

Skulle du vilja mejla mig för min data har ryck (denna sidan är värst) Linn.Hultman@hotmail.com
Till överst på sidan Gå ner
Nikkis

Nikkis


Antal inlägg : 53
Join date : 10-01-26
Age : 36
Ort : Stockholm/Botkyrka

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1lör mar 13, 2010 9:23 pm

Xanee skrev:
Om man är ute och går med henne, och de kommer en annan hund, så reser hon ragg, och börjar skälla, och dra mot den andra hunden.
Det där låter knappast som dominans, snarare osäkerhet.

Citat :
Hon är väldigt smart och ovnaligt lättlärd, men jag vet bara inte hur jag ska gå tillväga..

Någon som har något tips om hur jag kan få henne att lyssna bättre?
Det där gick inte riktigt ihop för mig, om hon nu är så smart och lättlärd, varför behöver du då råd om hur du får henne att lyssna bättre på dig?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.nikkishundar.se
Mirakelbarn
Admin
Mirakelbarn


Antal inlägg : 62
Join date : 10-01-17
Age : 31
Ort : I stallet eller vid datorn!

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1ons mar 17, 2010 5:40 pm

Jag skulle först (i hemmet till exempel) börjat lära in "ögonkontakt". Säg hennes namn, och när hon kollar i ögonen på dig så säg "braaa" och ge en godis. Upprepa många många gånger och sätt gärna ett annat kommando på det, till exempel "här är jag" eller något sådant. När det sitter till hundra procent inomhus (hunden ska alltså kunna det i alla lägen, såsom innan den får mat osv) så gå någonstans utomhus utan störningar och öva vidare där. Gå en bit och när hunden är upptagen med annat säger du "här är jag" och då kommer förmodligen hunden som ett skott (om du tränat rätt) och då får den en godis. När det är befäst helt hos hunden kan du iscensätta hundmöten och gör ALLT för att få ögonkontakt! Ha smarrigt godis som är intressant för hunden. Funkar inte detta så gå åt ett annat håll, gör vad som helst för att bryta hennes uppmärksamhet från den andra hunden. Det värsta man kan göra är att stå med en hund dragandes i kopplet och skrika nej.. Lycka till! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Petro

Petro


Antal inlägg : 97
Join date : 10-01-26
Age : 31

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1tor mar 25, 2010 12:51 am

Jag tror din hund är väldigt osäker hur den ska bete sig mot andra hundar. Antingen har den inte fått mycket träning på hur den ska vara mot andra hundar som valp och unghund eller mött otrevliga, osäkra hundar som inte heller vet hur de ska bete sig.

Tycker att du ska göra precis som de andra säger och träna mycket ögonkontakt och belöna när hon söker kontakt med dig. Är den mycket godisglad kan du gå ut en bit när du möter en annan hund och kasta ut godis på marken som den får söka efter medan hunden passerar. Detta funkar för vår border collie och jag vet en schäfer som det med fungerade på.

Vet du någon som du känner med en trevlig, språksäker hund kan du fråga om ni kan träffas och gå ut tillsammans. Efter ett tag kommer din hund troligtvis slappna av och börja intressera sig för dofter och andra intressanta saker istället för att stirra på den andra hunden.

Bon chance!
Till överst på sidan Gå ner
http://doobedowouw.wordpress.com
HorseFreak1




Antal inlägg : 1
Join date : 10-06-25

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1lör jun 26, 2010 3:45 pm

Hejsan!!

Jag har en welsh corgi pembroke tik på 8 år. Som har av någon anledning blivit rädd för klickersen. Så min fråga är hur ska man träna bort detta. Skulle uppskatta all hjälp.

Mvh Emelie och Nova
Till överst på sidan Gå ner
Petro

Petro


Antal inlägg : 97
Join date : 10-01-26
Age : 31

Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1lör jul 10, 2010 1:27 pm

Om hon inte har varit rädd för klickern innan kan det tyda på att hon fått öroninflammation eller bara har skit i öronen. Många hundar reagerar då på höga och skarpa ljud.
Det finns olika sorters klickrar, vissa har högre ljud än andra. Välj en med dovt och lågt ljud om det visar sig att hon inte har problem med öronen. Be någon annan klicka långt ifrån och ge henne godis samtidigt.
Lycka till /Petro
Till överst på sidan Gå ner
http://doobedowouw.wordpress.com
Sponsored content





Någon som har tips? Empty
InläggRubrik: Sv: Någon som har tips?   Någon som har tips? Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Någon som har tips?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Övningar för dig och din häst
» Tips för känsligare häst
» Tips på "aktiviteter"!?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Hund-
Hoppa till: