Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Galopp arbete

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Galopp arbete Empty
InläggRubrik: Galopp arbete   Galopp arbete Icon_minitime1lör feb 20, 2010 12:00 am

Jag har i en annan tråd skrivit om just galoppen, och tänkte flytta över den texten även hit. Här kommer jag skriva hur man jobbar med galoppen hos travarna, har ni några tips eller förslag, frågor eller undringar så tveka inte att skriva! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Galopp arbete Empty
InläggRubrik: Galopp del 1   Galopp arbete Icon_minitime1lör feb 20, 2010 12:02 am

Många travare har problem med galoppen, och det är ofta en anledning till att folk väljer att inte köpa en travare.
Detta kan vara väl befogat om man inte har de rätta kunskaperna eller det rätta tålamodet för att skola om en travare.
Vissa säger att travare inte kan galoppera, detta är falskt, alla hästar kan galoppera! Travaren behöver kanske lite mera arbete för att få till just denna bit i ridningen, och oftast har kallbloden lättare för det än vad varmbloden har.

Det finns olika sätt att lära in galopp på, och som med allting annat så funkar det olika bra på olika hästar.
En viktig sak att tänka på är att man måste ta det försiktigt i början när man galopperar med en helt ovan häst. De använder helt andra muskler i galoppen, så man vill bygga upp dessa långsamt. Ungefär som man gör med en igångsättning på hästen, du börjar med lite grann och bygger sedan på med mängden galopp allt efter som, för att hästen ska ha en chans att bygga upp musklerna som krävs.

En bra start på att bygga upp hästens muskler för galopp är att låta hästen galoppera i lina/tömmar utan ryttare uppe på ryggen.
Då kan du även befästa ett kommando för galopp, många använder sig av just ordet galopp, "gaaaloopp!".
För att hästen ska koppla ihop kommandot med uppgiften så kan det vara effektivt att låta hästen trava på ordentligt, och när man ser att det börjar luta mot galopp så lägger man till kommandot och driver på hästen. Det skiljer sig ganska mycket på hur lätt de har för att ta galopp och man får ibland testa flera gånger. Men så fort hästen antingen tar galopp eller gör en ansats till galopp berömmer man mycket.
Låt hästen galoppera ett eller två varv innan du avbryter och låter hästen vila en stund medans du berömmer rikligt.
Beroendes på hur lätt hästen har för galopp och hur trött den är så kan man upprepa övningen någon gång till för att verkligen understryka vad man ville och berömma ordentligt! Men kräv inte för mycket av hästarna, det är jobbigare än vi tror, pressa inte mer än nödvändigt i början.
Om vi ber hästarna att prestera mer än de orkar tappar de lätt lusten, vilket vi såklart inte vill åstakomma!

Hästarna är precis som vi, starkare i en sida. Man brukar säga att hästarna är höger eller vänsterhänta. Ofta kan man tycka att hästen inte går lika bra i höger varv och inte orkar lika mycket. Detta stämmer in i de flesta fall! De flesta hästarna tycker att det högra varvet är jobbigare och brukar vara mer stela där. Såklart finns det hästar som tycker att vänster varv är jobbigare, alla hästar är individer!
Har din häst problem att ta höger/vänster galopp så är det ett ganska tydligt tecken på att den sidan e jobbigare.
Man ska försöka jobba så jämnt som möjligt i båda varven, dvs att man inte ska jobba tio min i ena varvet och sedan tjugo min i andra varvet. Gärna lika länge i varje varv. Men om man märker att hästen har det mycket jobbigare i ena varvet så kan det ibland vara bra att jobba lite mer där för att jobba upp jämnheten. Detta kan man börja tänka mer på senare när hästen har mer muskler.
Så har hästen svårare för galopp i ena varvet brukar det inte vara något att oroa sig för. När dem vant sig och byggt lite mer muskler brukar det bli lite lättare för dem. Gör samma sak i båda varven och avsluta sedan när det går som bäst! Jag tror det är viktigt för både häst och människa att avsluta när det går bra för att hålla motivationen uppe! Jag avslutar aldrig när jag är oense med hästen, och detta har jag märkt har en positiv inverkan på alla parter.

Första gången man låter sin häst galoppera så tycker inte jag att man ska kräva någon speciell form eller så, är man bara ute efter att de ska ta galopp så tycker jag att det räcker med det som mål. Sedan ökar man ju pressen allt eftersom, men de första gångerna tycker jag det räcker med att bara be om galopp. Alltså inget annat mål än själva galoppen. Innan man börjar jobba med galopp så tycker jag absolut att man ska jobba dem i form! Även mellan fattningarna (innan man ber om galopp och dem får springa in i den, bättre att låta dem springa med huvudet i valfri position om dem har svårt för att ta galopp.) Varför tycker jag så? Jo, jag kan tycka att det är svårare för dem att ta galopp när dem samtidigt måste gå i form. Det blir för mycket första gången/gångerna.

Nu har jag skrivit om vad jag tycker är en bra grund för att stärka upp hästen i galoppen, vad har ni upplevt varit en bra början? Har ni några funderingar över vad jag har skrivit? Tveka inte att fråga! I nästa del kommer jag skriva om lite olika sätt att få hästen och ta galopp under ryttare =)
Till överst på sidan Gå ner
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

Galopp arbete Empty
InläggRubrik: Galopp del 2   Galopp arbete Icon_minitime1lör feb 20, 2010 1:52 am

I förra inlägget skrev jag om hur man börjar vänja hästen vid galopp. Jag tycker att man ska låta hästen galoppera i lina några gånger innan man utför detta uppsuttet, om man inte har möjlighet att låta någon liten duktig ryttare rida i galopp. Varför tycker jag så? Jo, travaren är ju tränad till att trava i snabba tempon och har då inte musklerna till att orka galoppera. Detta är en ganska stor anledning till att de ha problem med galoppen. Sen finns det ju undantag där hästarna kan ha smärta någonstans som gör att de inte vill galoppera. Men de är som sagt inte tränade för galoppen, och i många fall är inte galoppen en träningsform. Det är något som hästarna tar till när de inte kan springa snabbare i lopp och träning, och så fort de tar galopp så saktar man ner dem i trav igen. Travaren är framavlad för att springa snabbt i traven, så därför har de lättare för det än för galopp, och många travhästar travar snabbare än vad de galopperar.

Så jag tycker man ska låta dem galoppera i lina/töm för att få bygga upp lite muskler för det och för att de ska få vänja sig vid att de faktiskt får galoppera. Många travare tycker det är latjo lajban att få galoppera! Det är ett jättebra sätt att bygga upp deras muskler på, men absolut inte sämre för sinnet heller!
Det kan se ut lite olika hur man gör när man ska börja galoppera med sin travare, har man tillgång till en paddock så är det ett bra ställe att börja på, men skogen går lika bra det! I det här inlägget skriver jag om hur jag gör i skogen Wink
Nästan ännu bättre skulle jag vilja säga, i alla fall om man har möjlighet till en backe.
Innan jag börjar galoppera med en häst så ser jag till att den orkar gå i form i både skritt och trav, och jag kollar alltid av var jag har broms och växel. Det vill säga att jag varje ridtur börjar med att kolla att hästen lyssnar på mig när jag vill stanna och när jag vill öka tempot. På travarna kan detta vara extra viktigt eftersom de oftast har väldigt mycket framåt bjudning. Så se till att hästen lyssnar på dina hjälper innan du börjar med galoppen. Värm upp hästen ordentligt i trav innan du börjar galoppera, det är väldigt viktig för att inte hästarna ska bli stela och få ont. Gör detta under kontrollerade former på tygeln (skulle jag rekommendera, och har man inte kommit så långt att man inte klarar av att rida sin häst i form i både skritt och trav tycker jag att man ska vänta med just galoppen tills man klarar av detta).

Jag brukar börja med att låta dem springa in i galoppen, det vill säga att jag bara driver på dem tills de tar galopp av sig själva. Har man en häst som gått mycket på trav innan och inte visar några tendenser till att ta galopp kan man få störa dem lite, typ rucka in dem i galoppen. Trampa till lite i en stigbygel när de har det benet i luften brukar kunna var väldigt effektivt för att de ska "ramla" in i galoppen. Skulle detta inte funka så kan man ta hjälp av en liten nedförsbacke, när de då springer i nedförsbacken "rullar" de oftast in i galoppen av sig själva. Precis som med tömkörningen använder man sitt kommando "gaaalooopp!" precis innan man känner att de tar galopp. Ibland kan det räcka med att man släpper på dem och lägger till kommandot för att de ska förstå vad man menar. Det beror lite på hur mycket man har tömkört/longerat och hur väl befäst kommandot är, eller hur lätt/svårt hästen har för att ta galopp i överhuvud taget.
Det absolut optimala enligt mig är att ha en liten nedförsbacke som sedan är följd av en uppförsbacke som inte heller är allt för brant. Då är det lättare att stoppa dem då de inte orkar få upp farten riktigt eftersom det är uppförs. Men man ska vara väldigt försiktig med att galoppera i backar innan de byggt muskler till det, och därför bör inte backen vara allt för brant.

Man kan även dra nytta av svängar och sådant som skogen har att erbjuda =) Men man måste vara noga med underlaget. Det måste vara jämt och inte fullt av rötter eller dylikt, annars är det stor risk att de vrickar sig och så. När man tar hjälp av svängarna i skogen gör man på ungefär samma vis som innan, man manar in dem i galoppen. Fördelen med svängen är att det kan vara svårt för dem att hålla sig i trav. Och så påverkar det dem lite mer till att ta antingen höger eller vänster galopp beroendes på åt vilket håll det svänger. Det kan även vara lite lättare att ställa dem utåt, alltså bort från svängen. Luta dig med i svängen lite, då påverkar du hästen ännu mer och den lär antagligen ta galopp.

Det var allt jag kunde komma på för denna gång, hoppas att nån får nytta av det =) som vanligt så är det bara att fråga om det är något ni undrar Wink Lycka till! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Galopp arbete Empty
InläggRubrik: Sv: Galopp arbete   Galopp arbete Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Galopp arbete
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Arbete från marken
» Övningar för dig och din häst
» Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Ridtravare-
Hoppa till: