Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 hettsig travare

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

hettsig travare Empty
InläggRubrik: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1tis feb 16, 2010 2:20 pm

Hej, har en pigg travare här hemma som jag gör lite olika med, just nu jobbar jag mkt med markarbete, barbacka ridning och lär mej att förstå han, eftersom jag tycker relaktionen är det viktigaste.. Men jag undrar nämligen:
När jag travat han en bit och ska galoppera.. så ökar han ju lite och sedan sätter fart.. sedan när jag försöker avbryta ( villket tar tid ) så bryter han ibland ( ofta ) av till "världens trav" ( alltså travarnas trav ) typ.. finns det nått tips på hur jag kan få han att slappna av mer? då jag vill att allt ska bli så bra för oss båda som möjligt!

Glad för svar, Mvh: Charlotte
Till överst på sidan Gå ner
Spurtislisa




Antal inlägg : 4
Join date : 10-01-30
Age : 49
Ort : östersund

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1ons feb 17, 2010 1:07 am

hej! har själv en kallblodstravare o förstår vad du menar. eftersom travarna e avlade för att just trava så e de ju naturligt svårare för dom att korta o länga sig i galoppen. så här ifrån början så får du nog acceptera att hästen behöver en längre start o stoppsträcka o även att det blir så kallad travar trav. o eftersom han blir starkare så kommer det att bli lättare för honom att orka galoppera i ett lugnare tempo. tror också mycket på att jobba dom i skritt för att få dom lugnare. hoppas nåt av det här kan va användbart. du kommer säkert få fler tips av kelly o andra här inne. lycka till. Mvh Lisa
Till överst på sidan Gå ner
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1tor feb 18, 2010 1:22 pm

Okej, tack så mkt ^^)
Till överst på sidan Gå ner
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1fre feb 19, 2010 4:20 pm

Hej =) jag tycker det låter bra att du jobbar mycket med relationen och markarbete. Det underlättar mycket, och är väldigt stärkande för hästen både psykiskt och fysiskt =D

Kan han galoppskänkeln? Som Lisa säger så kan de krävas en längre start och stopp sträcka för dem innan de förstår och orkar ta galoppen från samlad trav. Men om du känner att han är stark nog för att börja ta galoppen ur normal trav så får du träna på det. Låt honom inte öka iväg traven när du lägger till galoppskänkeln, utan samla upp honom igen och testa på nytt. Du som provocerar honom lite, och beroendes på hur lätt de har för att ta galopp/ vill ta galopp så brukar det funka bra att provocera fram det på detta vis. Så om han börjar öka traven så sänker du tempot till det innan och känner av att allting känns bra innan du lägger till skänkeln igen. Om han inte skulle förstå vad du menar så kanske det underlättar att han får ta en galopp som ni brukar göra först, och sen börjar ni träna på det här viset.

Det är även något jag skulle föreslå att du gör innan du börjar träna på att korta ihop galoppen. Låt honom galoppera fram lite först och sen kortar du upp honom allt eftersom, när du känner att han börjar tycka det är jobbigt kan du driva på lite så han inte släpper galoppen. Det räcker med att han kortar galoppen bara några steg utan att släppa den (du får hålla om med benen lite för att markera att han ska fortsätta, och kanske släppa fram lite extra bara för att han inte ska tappa den) för att du ska vara nöjd! När han har kortat galoppen några steg så kan du antingen öka galoppen lite, eller sakta av till trav. Innan han har fått upp styrkan så kan man inte kräva så mycket mer =) Men det viktigaste är att han inte saktar av till trav. Skulle det bli så att han saktar av till trav ändå så är det bara att ta galopp igen på direkten, och sen galoppera bara nått steg innan du ber honom att sakta av. Då har du fått igenom det du vill,nämligen galoppen, och sedan vikit in på hans vilja utan att låta honom bestämma när! Då blir det en belöning att sakta av, eftersom han galopperade när du ville trots att det var jobbigt.

Du behöver inte samla ihop honom så mycket till en början heller, utan be om mer och mer allt eftersom han blir starkare.
Hoppas att det här kan vara till hjälp! =) Är det något du undrar över eller som kanske är lite oklart i texten så får du säga till så försöker jag förklara ytterligare =) Lycka till! cheers
Till överst på sidan Gå ner
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1lör feb 20, 2010 12:29 pm

Okeej, tror jag fattade det mesta...
Jag rider han inte så intensivt längre som jag gjorde för ca.. 4 månader sen?
För jag kommer ihåg då att fick han inte sticka som han ville så höjde han huvudet och hoppade... jämnfota typ xD
Och ibland studstrava han på stället och snurra runnt,

Och stack välldigt ofta.. med andra ord... han är en ganska pigg och svår häst att hålla ibland x'D och om man typ travat.. sen galopperat och sen vil trava igen.. så går det itne att trava på samma sätt som innan... :/ ?
Till överst på sidan Gå ner
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1lör feb 20, 2010 12:33 pm

Och ja, han kan galoppskänkeln, Smile
Till överst på sidan Gå ner
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1lör feb 20, 2010 9:11 pm

Det låter ganska likt en travare jag känner. Men han lugnade sig tillslut! Så det finns absolut hopp för er med ;D
Jag tror det är smart att du har kortat ner era ridpass, det funkade jättebra på Eldix (han hade samma problem). Eftersom vi inte hade några mål att tävla eller så räckte det med att rida honom varannan dag. Men korta pass varje dag skulle nog också vara en bra lösning. Sen kanske det går att ändra om i foderstaten? att ta bort allting som ger honom extra energi, så som havre 0ch dylikt.
I de flesta travares fall är det väldigt viktigt att allting funkar bra i skritten innan man börjar trava, och allting måste funka bra i traven innan man kan ta galoppen. Så som du beskriver din häst så blir han stressad efter en galopp och kan inte tänka på annat, och då kan det vara smart att ta galoppen i slutet av passet. Vissa pass behöver du inte ens jobba med galopp. Ta det någon dag när du känner att han är lugn, eller när du har mycket tid och tålamod för att lugna ner honom efter galoppen.
Jag skulle inte ta en ny galopp förens han har lugnat ner sig från den föregående.
Ha som mål att han ska gå lugnt och fint i både skritt och trav, och jobba sedan vidare utifrån det med korta pass så kommer han nog att lugna ner sig tillslut Wink
Till överst på sidan Gå ner
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1sön feb 21, 2010 7:38 pm

Okej , tack så mycket Smile Ska testa alla dessa smarta råd ! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Glansspray

Glansspray


Antal inlägg : 20
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Östersund

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1mån feb 22, 2010 6:48 pm

Lycka till! Very Happy skriv gärna hur det går för er =)
Till överst på sidan Gå ner
mandiis

mandiis


Antal inlägg : 8
Join date : 10-01-18
Age : 32
Ort : Lund

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1fre feb 26, 2010 12:36 pm

Låter som min förra.
Jag tror bara att han måste stärka sig bak för att orka mer.
Ut och klättra i skritt, gör mycket övergångar skritt-trav så han sätter under sig lite. Har han mer muskler och är starkare bak orkar han korta sig mer ^^ Även korta och länga galoppen som någon skrev innan. Men framförallt MYCKET skrittarbete, det är otroligt uderskattat! Lycka till Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Karlemon

Karlemon


Antal inlägg : 22
Join date : 10-02-12
Age : 28
Ort : falköping

hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1lör mar 13, 2010 4:19 pm

Okej Very Happy Tack så mkt:'D
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





hettsig travare Empty
InläggRubrik: Sv: hettsig travare   hettsig travare Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
hettsig travare
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Ridtravare-
Hoppa till: