Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Häst som inte lyssnar ?

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
everythingg

everythingg


Antal inlägg : 18
Join date : 10-01-20
Ort : bdb: amandalofroth :)

Häst som inte lyssnar ? Empty
InläggRubrik: Häst som inte lyssnar ?   Häst som inte lyssnar ? Icon_minitime1ons feb 03, 2010 8:27 am

Vad ska man göra med en häst som inte lyssnar när man rider i halsring?
Jag kan backa med den utan problem, svänga ibland, inte ofta, och jag kan aldrig stanna med den.

Lägger in en bild också, bara för att den är mysig Razz

Häst som inte lyssnar ? 20ppyyx
Till överst på sidan Gå ner
empathy

empathy


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-26
Age : 31
Ort : Kungsbacka

Häst som inte lyssnar ? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte lyssnar ?   Häst som inte lyssnar ? Icon_minitime1ons feb 03, 2010 2:00 pm

Du kanske har plockat av tränset/grimman lite för tidigt, så att han (?) helt enkelt inte förstår vad du menar?
Jag rekommenderar att du går tillbaka till träns/grimma och har det på som en "nödlösning", och försöker rida så mycket med sitsen som möjligt.

Dvs när du ger hjälperna så börja med sitsen, därefter halsringen och slutligen huvudlaget. Om man alltid använder de här små stegen vid varje hjälpgivning, dröjer det inte särskilt länge förrän hästen förstår den första signalen och svarar på denna. Jag tycker att det är viktigt att man verkligen rider med sitsen i alla situationer, om det så är med träns/grimma/halsring. För lär vi hästen att reagera på våra sits- och skänkelhjälper kommer man så otroligt mycket längre, inom allt. Dressyr, hoppning, ridning utan huvudlag osv.

Då har vi en häst som i första hand svarar på det enda vi alltid har med oss - vår kropp! Och hjälpmedel som halsringar, spön osv kan bara finnas med som, just det, hjälpmedel, utan att man för den sakens skull är helt beroende av dem. Förstår du? Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.norahkohle.webb.se
everythingg

everythingg


Antal inlägg : 18
Join date : 10-01-20
Ort : bdb: amandalofroth :)

Häst som inte lyssnar ? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte lyssnar ?   Häst som inte lyssnar ? Icon_minitime1lör feb 06, 2010 2:05 pm

Jag red i halsring idag. Hade repgrimman med också, fast den behövde jag inte. Han var sjukt duktig och gjorde halt från galopp med endast halsringen, rösten och vikten. Tack för hjälpen Very Happy Cool Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Häst som inte lyssnar ? Empty
InläggRubrik: Sv: Häst som inte lyssnar ?   Häst som inte lyssnar ? Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Häst som inte lyssnar ?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Häst-problem?
» Övningar för dig och din häst
» Svårfångad häst!
» En häst som bara inte vill?
» Min häst blockerar mig

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Trickträning & Natural Horsemanship-
Hoppa till: