HemKalenderGalleriVanliga frågorSökMedlemslistaAnvändargrupperBli medlemLogga in

Dela | 

galoppfattning..?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
n-athlii

Antal inlägg : 1

InläggRubrik: galoppfattning..?   lör jan 30, 2010 7:15 pm

Jag har en cponny på 9 år.
Hon gör inga klara galoppfattningar , utan hon springer in i galoppen.
Någon som har tips om övningar för att få henne att faktiskt fatta galopp .
Jag brukar låta henne galoppera av sig innan , så då blir det att hon springer in i galoppen , men efter 4-5 galoppfattningar fattar hon riktig galopp.
Varför gör hon inte det med en gång ?
Jag verkligen visar henne galoppskänkeln , men hon springer bara in i galoppen och drar upp huvudet.
Jag rider på tredelat och jag anvädner inga hjälptyglar elr sporrar.
När jag väl fått henne i galopp så springer hon nästan bara , ibland kan jag få till en långsida där hon går riktigt bra.
Innan jag fick henne så var hon inte så välriden , har haft henne i drygt 1 månad
Hon är egentligen en hoppponny , både jag och hon gillar de .
Hon har väldigt fint steg , och jag vet att hon kan bli sjukt bra.
bara att jag har slut på övningar och idéer.
Hoppas nån kan komma med någon rimlig övning , det är guldvärt !
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil http://nnathaliepettersson.blogg.se/salka
MatildaHedlin

Antal inlägg : 21

InläggRubrik: Sv: galoppfattning..?   lör jan 30, 2010 10:10 pm

Låter som om din häst är lite svag i kroppen, kör mycket muskelbyggande såsom att klättra, hoppa lite olika kombinationer, tex studs osv för att få igång ryggaktiviteten igen. Sen tror jag du måste tänka på att göra mycket tempoväxlingar och av - igångsättningar för att få hästen mera direkt uppmärksam på vad du vill.
börjar hon slängtrava ta tillbaka henne i normal trav igen, låt henne inte fatta galopp om hon springer in i den, utan kämpa på tills hon tar din galoppskänkel ordentligt, men om jag var du skulle jag börja med muskeluppbyggningen.
Sen har du ju bara haft hästen en månad, att lära sig alla knappar tar dig, ha tålarmod, det är det allra viktigaste! : )
Lycka till!
Användarens profil http://Mate.bilddagboken.se
empathy

Antal inlägg : 27

InläggRubrik: Sv: galoppfattning..?   sön jan 31, 2010 1:38 pm

Tycker precis som Matilda att det låter som att hon är svag och inte riktigt orkar.
Jag rekommenderar att jobba mycket i skritt och trav först och låta galopparbetet vila ett tag, i alla fall på ridbanan. Träna mycket öppnor och slutor så att hon lär sig att bära upp sig med sina bakben, både i skritt och trav. Samla upp traven några steg, och låt henne sedan söka framåt-nedåt igen.

Om du rider ut kan tillsammans med någon annan är de oftast lite mer taggade att galoppera. Så på uteritter kan det vara bra att göra alla galoppfattningar från skritt så att hon inte kan springa in i galoppen utan måste sätta under sig lite. Troligtvis är hon mer sugen på att börja galoppera om ni är några stycken som fattar galopp samtidigt!

När du rider på ridbanan är det bra att ta galoppfattningen ur en sluta. Hon har då redan sitt yttre bakben inunder sig och galoppen kommer då lättare. Galoppera sedan bara några språng, och sakta därefter av till skritt igen. Rid rakt fram ett tag och låt henne söka framåt-nedåt, och be sedan återigen om en sluta- galoppfattning.

Det är just fattningarna som stärker henne, så många - korrekta - såna kommer att hjälpa henne. Det kan även vara bra att arbeta henne från marken så att hon får jobba utan ryttare, och där kan du även sätta ett ljudkommando på galoppfattningen som du kan använda uppsuttet sedan.

Så som sagt, vänta lite med galoppen tills hon är tillräckligt stark i skritt och trav, och arbeta mycket öppnor och slutor Smile
Lycka till!
Användarens profil http://www.norahkohle.webb.se
Fifi

Antal inlägg : 35

InläggRubrik: Sv: galoppfattning..?   mån feb 01, 2010 3:27 pm

Precis som kloka tungor sagt innan mig så är muskelarbete ytterst viktigt!
Klättra är ett jättebra sätt att bygga upp så väl ryggmuskler som bakben! Klättra i ett friskt men inte för snabbt skritttempo i lite brantare backar och galoppera samlat men med energi i lite mindre branta Smile Dra inte hästen i munnen när du klättrar, då hämmas effekten av det Wink Lycka till, och uppdatera oss gärna om hur det går Very Happy
Användarens profil
damptroll

Antal inlägg : 12

InläggRubrik: Sv: galoppfattning..?   mån feb 01, 2010 4:20 pm

jag kan inte göra annat än att hålla med dem ovan Smile

Låt henne aldrig springa in i galoppen, börjar hon släng-trava så ta tillbaka henne och gör en ny fattning tar hon den inte direkt och börjar slängtrava så tar du tillbaka henne till det önskvärda tempot igen och så fortsätter du så, Ut och klättra, sen är även longering i djupsnön som gymnastik för hästarna och ger bra kondition och muskler Smile
Användarens profil
bigpromice

Antal inlägg : 2

InläggRubrik: Sv: galoppfattning..?   ons mar 03, 2010 11:24 pm

De dom andra säger är rätt bra, träna bakbenen! MEN tycker också att det är väldigt viktigt att du tar hjälp av en BRA tränare! Vi kan ge dig tips och råd men inte mycket mera när vi inte har sett ditt problem irl. Så det tkr jag är nr 1!

Sen gör mycket galoppfattningar, låt inte hästen trava iväg utan gör om och gör ordenliga fattningar isf, sen galopperar du bara en liten bit, bryter av.. och fattar galopp igen... Som man gör på unghästar. Smile
Användarens profil
Mirakelbarn
Admin

Antal inlägg : 62

InläggRubrik: Sv: galoppfattning..?   ons mar 17, 2010 5:24 pm

Instämmer med ovanstående! Duktiga ni är allihop!
Användarens profil http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: galoppfattning..?   

galoppfattning..?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Dressyr-
Hoppa till: