Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Tips för känsligare häst

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Nikoba

Nikoba


Antal inlägg : 3
Join date : 10-01-17
Age : 34
Ort : Kumla, örebro

Tips för känsligare häst Empty
InläggRubrik: Tips för känsligare häst   Tips för känsligare häst Icon_minitime1sön jan 17, 2010 11:50 pm

Skulle jättegärna ta emot tips på hur jag ska jobba min medryttarhäst för att få upp kontakten bättre i ridningen. Just nu är han så okänslig på vikthjälper och skänklarna. Han är välsigt samarbetsvillig och vill jobba med huvudet men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med honom. Ska ta över honom nu i vår och skulle vilja utvecklas med honom så tacksam för alla tips jag kan få! Smile

Hälsningar Ämma!
Till överst på sidan Gå ner
http://Nikoba.blogg.se
Mirakelbarn
Admin
Mirakelbarn


Antal inlägg : 62
Join date : 10-01-17
Age : 31
Ort : I stallet eller vid datorn!

Tips för känsligare häst Empty
InläggRubrik: Sv: Tips för känsligare häst   Tips för känsligare häst Icon_minitime1mån jan 18, 2010 12:01 am

Hej! Jag skulle ha tagit ett helt ridpass och bara jobbat med känsligheten.. Hur?

Jo börja redan i skritten! Rid på långa tyglar och ta pyttelite i tygeln. Hästen lär ju inte reagera. Ta gradvis mer och mer och så FORT hästen reagerar så släpp tygeln och beröm massor! Hästen är ett djur som är väldigt lat av naturen och kommer inse att den får vila och beröm om den följer tygeltaget. Upprepa många gånger och var alltid lika konsekvent! När hästen stannar för ett litet tygeltag så lägg till att du sätter dig JÄTTEDJUPT i sadeln och kanske ger ett röstkommando varje gång du rör tygeln. Tricket är att UPPREPA, UPPREPA mååånga gånger och alltid ge eftergift vid minsta reaktion. Angående kanske framåtdrivning så gör likadant där. Ge hästen en chans att lyssna på ett litet, försiktigt kommando som kanske är att du trycker benen och smackar en gång. Om hästen antyder att röra sig snabbare så slappna av i benen, stanna hästen och beröm! Om hästen inte lyssnar på smackningen så tryck till ordentligt och smacka igen direkt efter, och öka till hästen svarar. Beroende på vad du har för häst kan det vara behövligt att ha ett spö för att (notera) peta till med om man inte får reaktion. Hästen ska förstå att det blir lätt om man anstränger sig och jobbigt om man ignorerar. Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Nikoba

Nikoba


Antal inlägg : 3
Join date : 10-01-17
Age : 34
Ort : Kumla, örebro

Tips för känsligare häst Empty
InläggRubrik: Sv: Tips för känsligare häst   Tips för känsligare häst Icon_minitime1mån jan 18, 2010 12:05 am

Lite det spåret jag vart inne på, har mest problem med att flytta undan honom för skänkeln. Har haft med spöt och peta honom samtidgt som jag trycker osv men han förstår inte iallfall. Ska jag backa några steg och köra lite markarbete och jobba därifrån kanske ? Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://Nikoba.blogg.se
Mirakelbarn
Admin
Mirakelbarn


Antal inlägg : 62
Join date : 10-01-17
Age : 31
Ort : I stallet eller vid datorn!

Tips för känsligare häst Empty
InläggRubrik: Sv: Tips för känsligare häst   Tips för känsligare häst Icon_minitime1mån jan 18, 2010 12:14 am

Det beror på vad du har för häst! Smile Har du en häst som är mentalt stark och lite envis hade jag hellre satt hårt mot hårt. Med en känsligare häst som kanske inte förstår är markarbete bra!

Har du en häst av den första typen hade jag föreslagit att säga till på skarpen när hästen inte lyssnar. Bättre att säga till ordentligt en gång än att sitta och tjata liksom. cat Prova flytta för skänkeln och om hästen inte lyssnar eller försöker förstå vad du menar så smacka en gång och se om hästen reagerar. Gör den inte det så smacka igen samtidigt som du smäller till den med spöet i arslet... Haha..
Låter jätteelakt men det "rappet" (inte hårt men hästen ska känna det) kommer (vid användning vid rätt tillfälle såklart) få hästen att hoppa till och flytta sig för skänkeln. Det är DÅ man måste vara beredd att släppa allt och berömma massor! Hästen kommer då antagligen koppla ihop att om man lyssnar vid första smackningen blir man fri och får vila, annars blir det jobbigt. Nu låter jag som värsta hästplågaren men jag menar inte att du ska slå hästen gul och blå. Bara ett rapp för att visa att det inte är okej att ignorera ryttaren! Sen ska man berömma massor och förhoppningsvis behöver man inte upprepa det igen. Smile

Har du en känslig häst så jobba så som jag sa från början. Markarbete eller gör det jag svarade i första inlägget. Sen kopplar du ihop tygel och skänkelhjälper och när hästen bjuder på att flytta sig (eller på att försöka flytta sig iaf) så eftergift och massor av beröm.
Till överst på sidan Gå ner
http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Nikoba

Nikoba


Antal inlägg : 3
Join date : 10-01-17
Age : 34
Ort : Kumla, örebro

Tips för känsligare häst Empty
InläggRubrik: Sv: Tips för känsligare häst   Tips för känsligare häst Icon_minitime1mån jan 18, 2010 12:17 am

han är nog mer åt det känsligare hållet, omså lite envis ibland. Wink
men ska kämpa på så får jag väl fråga på mer om det inte funkar Wink

// Emma
Till överst på sidan Gå ner
http://Nikoba.blogg.se
Complete

Complete


Antal inlägg : 21
Join date : 10-01-26
Age : 29
Ort : Höör

Tips för känsligare häst Empty
InläggRubrik: Sv: Tips för känsligare häst   Tips för känsligare häst Icon_minitime1tis jan 26, 2010 4:34 pm

Nikoba skrev:
Lite det spåret jag vart inne på, har mest problem med att flytta undan honom för skänkeln. Har haft med spöt och peta honom samtidgt som jag trycker osv men han förstår inte iallfall. Ska jag backa några steg och köra lite markarbete och jobba därifrån kanske ? Smile

Det kan hjälpa om du börjar stå på marken och göra skänkelvikning därifrån. Se till att du kan backa din häst genom att bara vifta lite i repet, kan du inte det så träna på det först! Du gör ungefär som Mirakelbarn beskrivit ovan, börja med att vifta lite grann (den signalen du vill att hästen ska lyssna på i slutänden) och sen gör du signalen starkare och starkare. Släpp direkt när hästen väger bakåt i början. Efter hand ber du den att backa ett steg, två steg och så vidare. Kom ihåg att ha ganska långt rep så hästen känner att den kan backa och inte sitter fast!

När hästen kan backa ställer du dig vid sidan om och ger ett svagt tryck i skänkelläget. Om hästen inte flyttar sig så ökar du trycket. Ifall din häst är dominant kan det hända att han går framåt istället för åt sidan, men då är det bara att backa tillbaka honom genom att vifta lite i repet. Sen fortsätter du som förut, ett svagt tryck och sen starkare och starkare. Så fort han börjar ta ett steg åt sidan, släpp trycket och beröm massor. Upprepa tills du kan flytta honom några eller flera steg för ett svagt tryck på båda sidorna och sen testa sitt upp igen!
Till överst på sidan Gå ner
http://nh.webb.se
damptroll

damptroll


Antal inlägg : 12
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : vaxholm stockholm

Tips för känsligare häst Empty
InläggRubrik: vikthjälper   Tips för känsligare häst Icon_minitime1tis jan 26, 2010 5:02 pm

Jag red för numera ganska många år sedan en shettis som var okänslig överallt Razz
Jag fick för mig att jag skulle lära mig färktas med honom och då rider man med tyglarna i vänsterhand och "svärdet" som var min pisk i högehand. Då är vikthjälper oerhört viktiga.

Mitt råd till dig är att Överdriva tills han förstår och sedan minska efter han fattat vad det är du menar. Tillslut kunde jag bara luta mig lite bakåt och lite åt sidan så vände han om åt det hållet i alla gångarter. och skulle jag gå på en volt åt vänster satte jag mig bara lite tyngre åt vänster och vise versa Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Tips för känsligare häst Empty
InläggRubrik: Sv: Tips för känsligare häst   Tips för känsligare häst Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Tips för känsligare häst
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Ridning-
Hoppa till: