Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 En häst som bara inte vill?

Gå ner 
+2
eliasminälskling
JossanAmigo
6 posters
FörfattareMeddelande
JossanAmigo

JossanAmigo


Antal inlägg : 5
Join date : 10-01-27
Ort : Uppsala

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 11:22 pm

Hejsan allihopa Wink Jag har ett litet problem med min häst. Han tycker inte om när man ska longera/få honom att gå runt i grimma och så. Han blir bara sur och grining och stänger mig ute. Jag har också försökt busa med honom och leka fram den men han blir lika grinig då. Jag har ingen aning om varför men han tycker bara inte om det :/ Annars är han hur snäll och nyfiken som helst men just med det här och det också precis det jag vill jobba lite mer med :/ Någon som skulle kunna ha någon teori eller något tips?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.jossanAmigo.pixbox.se
eliasminälskling

eliasminälskling


Antal inlägg : 9
Join date : 10-01-25
Age : 28
Ort : Hässleholm

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1tor jan 28, 2010 9:35 am

JossanAmigo skrev:
Hejsan allihopa Wink Jag har ett litet problem med min häst. Han tycker inte om när man ska longera/få honom att gå runt i grimma och så. Han blir bara sur och grining och stänger mig ute. Jag har också försökt busa med honom och leka fram den men han blir lika grinig då. Jag har ingen aning om varför men han tycker bara inte om det :/ Annars är han hur snäll och nyfiken som helst men just med det här och det också precis det jag vill jobba lite mer med :/ Någon som skulle kunna ha någon teori eller något tips?

Andvänder du spö när du ska longera?
Två av mina pållar är väldigt sega och försöker gå dit dom vill,men när jag inte har spö går det bättre.
Den ena av dom börjar ofta också bli sur och så när jag har spö.
Dom blir typ osäkra på mig när jag har spö.
Jag är inte den bästa på att förklara och så men jag hoppas du fattar Wink
Men
Till överst på sidan Gå ner
JossanAmigo

JossanAmigo


Antal inlägg : 5
Join date : 10-01-27
Ort : Uppsala

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1tor jan 28, 2010 9:44 am

Jag andvände spö förut, men det slutade jag snabbt med för han har aldrig gillat spön, han blir om någon ännu grinigare av den :/ Ligger den på marken när vi går förbi tex, lägger han öronen bakom och stirrar surt på den :/
Till överst på sidan Gå ner
http://www.jossanAmigo.pixbox.se
empathy

empathy


Antal inlägg : 27
Join date : 10-01-26
Age : 31
Ort : Kungsbacka

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1tor jan 28, 2010 1:39 pm

Kanske det helt enkelt är så att han är trött på longering?
Tänk dig att springa runt, runt, runt, runt, runt runt osv.. Med en människa som står i mitten och bara driver på...

Låter inte så jätteskoj va..?
Jag tycker du ska försöka göra longeringen/arbetet från marken lite roligare för honom. Han kanske inte är en häst som tycker om att busa eller leka, utan snarare är en tänkare? Om så är fallet behöver han variation, att det händer något hela tiden. Kanske du kan göra longeringen till en tävling mellan er?

Dvs att när du skickar ut honom (om han inte kan utskickning så träna på att han ska gå ut när du pekar) ska han vara så snabb som möjligt för annars låter du spöt nudda honom. Inte slå! Utan bara nudda honom lite så att det taggar honom att kasta sig ut när du pekar nästa gång, för att vara snabbare än spöt.

Man vill alltså få tänket att gå nånting såhär: "Jaja.. ut igen då.. Jaha, jag ska redan in igen. Hm, nu ber hon mig gå ut igen.. Oke.. VANU? Varför petade hon på mig? In till henne igen.. och så ut var det ja.. HA! Jag var snabbare än spöt denna gången! Okej.. snart ber hon mig komma in igen. Japp, där kom det. Hm, vila, vad skönt. Och så ut igen.. NEJ hon fick mig! In igen och UT HAHA jag hann före henne!"

Förstår du..? Gör det till en tävling mellan hästen och dig/spöt. Är han inte snabb nog vinner du när spöt nuddar honom, men om han är riktigt snabb att lyssna på vad du ber om vinner han och plötsligt har longeringen blivit ett tillfälle då han får känna sig duktig och snabb. Var noga med att ibland bara kalla in honom och låta honom stå helt still och vila, så att det lönar sig att "tävla" med dig.

Vad vi eftersträvar är en häst som hela tiden väntar på signaler från oss och som är villig att utföra dem PANG när vi ber dem, för att det lönar sig och är roligt att vara med oss!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.norahkohle.webb.se
JossanAmigo

JossanAmigo


Antal inlägg : 5
Join date : 10-01-27
Ort : Uppsala

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1tor jan 28, 2010 8:49 pm

Ja det där ska jag verkligen testa, men jag har nästan aldrig longerat honom, det är just nu som jag har börjat för att försöka få honom att kunna gå när jag vill och så, och där kommer ett till problem :/ När jag pekar och pickar med spöt kommer han också bara att bli sur och vägra gå, hur gör jag då?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.jossanAmigo.pixbox.se
Gonis

Gonis


Antal inlägg : 15
Join date : 10-01-27
Age : 33
Ort : Borlänge

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1fre jan 29, 2010 10:11 am

JossanAmigo skrev:
Ja det där ska jag verkligen testa, men jag har nästan aldrig longerat honom, det är just nu som jag har börjat för att försöka få honom att kunna gå när jag vill och så, och där kommer ett till problem :/ När jag pekar och pickar med spöt kommer han också bara att bli sur och vägra gå, hur gör jag då?

Men är han över huvutaget "inlongerad" då? Därför att vissa hästar kan bli lite frustrerade när dom lär sig nya saker. Är det det som är problemet så är det sjysstaste du kan göra för honom att försöka vara pedagogisk och visa vad du vill med detta. Grunden är ju att få ut honom på spåret, gillar han inte spö tycker jag att du ska låta bli och använda ditt kroppsspråk istället. Bara visa att du vill ha honom där ute och låt honom vara när han gör rätt.

Detta kanske inte är problemet men vad problemet än är så gäller det att lyssna, vara lugn och vara pedagogisk. Sen så skulle han nog må bra av att du talade om för honom att piskan är snäll (och jag hoppas att piskan faktiskt ÄR snäll) för att något taskigt har hänt med piskan för att han ska ogilla den såpass mycket. Med det vill jag inte säga att du misshandlar din häst, det tror jag absolut inte! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.gonis.se
JossanAmigo

JossanAmigo


Antal inlägg : 5
Join date : 10-01-27
Ort : Uppsala

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1fre jan 29, 2010 11:39 pm

Nej jag vet fakriskt inte om han är det :/ fast med longera menar jag mer att jag ska kunna få honom att gå en bit ifrån mig på ett cirkelliknande spår Smile Men jag ska testa det, tack Very Happy

(Och nej, jag slår honom aldrgi med spöt, peta kan jag göra som mest eftersom att det inte tjänar någonting till att slå hästen)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.jossanAmigo.pixbox.se
MaajaaG




Antal inlägg : 2
Join date : 10-01-27

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1ons mar 03, 2010 7:26 pm

Jag är skötare på en ponny, förut så hade jag honom jämt lös i paddocken, och han kom när jag kallade in honom osv. Och när jag sa trav så travade han, galopp så galopperade han, ja ni förstår, men nu om jag har han lös lyssnar han inte de minsta. Jag får inte ens in honom längre.. Och de är jättetrist.. Crying or Very sad

Hjälp mig snälla flower
Till överst på sidan Gå ner
Naturalpony

Naturalpony


Antal inlägg : 58
Join date : 10-01-25
Age : 26

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1tor mar 04, 2010 1:07 pm

MaajaaG skrev:
Jag är skötare på en ponny, förut så hade jag honom jämt lös i paddocken, och han kom när jag kallade in honom osv. Och när jag sa trav så travade han, galopp så galopperade han, ja ni förstår, men nu om jag har han lös lyssnar han inte de minsta. Jag får inte ens in honom längre.. Och de är jättetrist.. Crying or Very sad

Hjälp mig snälla flower

Du får kanske börja om?! med longering.. osv. Omväxling?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.naturalpony.mittspejs.se
MaajaaG




Antal inlägg : 2
Join date : 10-01-27

En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1fre mar 05, 2010 4:46 pm

Han får omväxling jämt.
Jag kör, longerar, tömkör, löshoppar, tricktränar, promenerar och sen blir han riden 2 gånger i veckan.
så omväxling har han.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





En häst som bara inte vill? Empty
InläggRubrik: Sv: En häst som bara inte vill?   En häst som bara inte vill? Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
En häst som bara inte vill?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Häst-problem?
» Häst som inte lyssnar ?
» Svårfångad häst!
» Känslig häst.
» Min häst blockerar mig

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Trickträning & Natural Horsemanship-
Hoppa till: