HemKalenderGalleriVanliga frågorSökMedlemslistaAnvändargrupperBli medlemLogga in

Dela | 

Självförtroende

Gå ner 
FörfattareMeddelande
emmahelene

Antal inlägg : 5

InläggRubrik: Självförtroende   ons jan 27, 2010 9:16 pm

Hejsan! Smile

Jag hoppar varje måndag på min ridskola, men det är tvr så att jag har väldigt dåligt självförtroende när det gäller hoppning. Vi hoppar b-ponnyer och hoppar ca. 80 - 90 cm. Det är väldigt jobbigt för mig att rida mot ett hinder där ribban ligger uppemot 80 cm, jag blir nervös och ofukoserad. Det har väl gått an hittils, har kommit över och så, men nu är det så att ridskolan ska starta ett hopplag - som jag ska vara med i! Måste verkligen få upp mitt självförtroende mer, annars så känns det som om det inte kommer gå bra inne på tävlings banan ...

Så, till själva frågan; Vet du något tips, lek eller annan övning som kan hjälpa mig att få upp självförtroendet? Smile

/Emma - www.emmahelene.blogg.se
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil http://www.emmahelene.blogg.se
Fotoesset89

Antal inlägg : 33

InläggRubrik: Sv: Självförtroende   ons jan 27, 2010 9:57 pm

Jag känner igen det där.

När jag red på ridskola hade jag alltid en C-ponny på hopplektionerna. Vågade inte hoppa någon annan häst. Sen var han "liten", och inte långt till marken, om man jämför med storhäst som jag egentligen skulle ha ridit.

Men ett tips kan ju vara att ta en häst du känner dig trygg med, oavsett vad ni gör och så börja med lite bommar på marken, sen lägg upp bommarna ca 10 cm så hästen kliver över, alltså inte hoppar. Sedan ökar ni ca 10cm per gång du är trygg på den "höjden" så att säga. Ta en bit i taget.

Jag ramlar alltid av när jag hoppar. Det är delvis mitt fel och delvis sadelns fel. Rider i Westernsadel, inte så smart att hoppa i en sådan med en häst som verkligen hoppar över bom på marken Cool HAHA
Användarens profil http://www.fotoesset.se
Lucy

Antal inlägg : 13

InläggRubrik: Sv: Självförtroende   ons jan 27, 2010 11:01 pm

Är lite inne på Fotoesset89's spår där. Det bästa sättet är att helt enkelt träna och träna. Hoppa höjder där du känner dig bekväm (underlättar nog om du har en häst som du känner dig bekväm med också), när det till sist känns lekande lätt, höj lite gran. Känn ingen press utan ta det i din egen takt. Självförtroende är inget man får på en träning, det krävs många träningar och jobb från din egen sida. Tänk inte på att hindret är just 80 cm, då stressar du nog bara upp dig över att du känner dig otrygg på just den höjden. Be om att få hoppa lite lägre, tillslut så lovar jag dig att du kommer känna att det inte var några problem alls, och du vill nog pröva lite högre.

Kort sammanfattat - träna träna träna, hoppa en viss höjd tills du känner att "äsch detta känns för lätt", då smyger du upp bommen lite till. Till slut kommer du sluta på högre och högre banor. En viss höjd är till viss del en vanesak enligt mig. När jag själv tävlade min äldre häst och man gick 130 banor kändes det så jättelågt när jag gick unghästarnas banor på 1-110. Liksom perioden där jag främst tävlade unghästar och sedan gick tillbaka till 130 så kändes det så mycket högre när jag var iväg med den äldre hästen. Man vänjer ögonen helt enkelt!

Hoppas det hjälpte något, lycka till!

InläggRubrik: Sv: Självförtroende   

Självförtroende
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Hoppning-
Hoppa till: