Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Hur gör man med föl?

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Katarasaga

Katarasaga


Antal inlägg : 162
Join date : 10-01-18
Age : 28
Ort : Stallet

Hur gör man med föl? Empty
InläggRubrik: Hur gör man med föl?   Hur gör man med föl? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 8:36 pm

Har någon lust att förklara processen mellan föl och unghäst, och hur man gör för att få den tam och van vid människor? Vid vilken ålder och så, tips när man ska rida in hästen?

Jag har letat som en galen tok efter svaren på det här, men det finns väldigt lite information om det. Det bästa jag har hittat är i Bonniers stora bok om hästar, där det stod lite om det.
Till överst på sidan Gå ner
http://joviale.blogg.se
damptroll

damptroll


Antal inlägg : 12
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : vaxholm stockholm

Hur gör man med föl? Empty
InläggRubrik: svar   Hur gör man med föl? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 8:50 pm

ett föl ska vänjas id människor redan vid födeln, att ta kontakt med ett nyfött föl gör man genom att man tar kontakt med stoet, klappar och kanske kliar litegranna och på så vis så ser fölet att människan inte är farlig.

Sedan så ska ju fölet vänjas vid grimma gärna så snart som möjligt, men första dagarna kanske är dumt haha! Smile

Ålder för inridning är då hästen eller ponnyn fyller 3 år ofta på våren, men det är bra att börja vänja hästen vid utrustning så som grimma träns sadel svanskappa tömkörningsgjord etc innan man har tänkt att börja sitta på hästen.

en hästs utbildning för att bli en bra ridhäst börjar från att dne är ett föl, är hästen tam och välhanterad så blir det hela mycket lättare än att plocka hem en helt förvildad 3 åring som bara gått i hagen med massa kompisar hela livet och ibland kanske blivit matade med lite godis av människor.

väntar man med att hantera hästen tills att den är 3 år blir det väldigt mycket hästen ska lära sig direkt. och man gör sig själv en riktig björntjönst.
Till överst på sidan Gå ner
Lucy

Lucy


Antal inlägg : 13
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : Stockholm

Hur gör man med föl? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur gör man med föl?   Hur gör man med föl? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 8:54 pm

Så här har jag med alla mina unghästar (stora hästar då alltså, ponnyerna har jag tagit lite senare då de är senare i utvecklingen rent allmänt),

När de är föl är det bara på med grimma på en gång(tänk på att inte spänna den för löst så att den skulle kunna få in sitt smala ben), gå in i boxen och klappa/smeka hela kroppen. Sedan ut i hagen så fort som möjligt, var nere och hantera den dagligen genom att bara vara i hagen och klappa/smeka. Sedan är det bra börja med att gå ut och gå med mamman och börja leda fölet i grimma. Ta gärna med en mjuk borste till hagen, de märker rätt fort att borsten kliar väldigt skönt! Träna på att binda upp den på stallgången efter några månader osv osv. För att få ett individ van med människor är enda sättet att låta den vara med oss, hantera fölet, pyssla med det.

Jag har alltid börjat "sitta in" mina hästar på sommaren när de är två. Sedan löshoppar jag dem ca var fjärde vecka på hösten (allt inför treårs-testet), åker iväg och löshoppar för att få lite miljöombyte. I början rider jag dem var tredje-fjärde dag ungefär främst för att helt enkelt vänja dem med ryttare. Sedan låter jag dem ha ca 4-6 veckors vila över jul för att smälta och ta in allt som hänt under höstens gång. Efter det sätter jag igång dem och ökar ridningen successivt tills det blir ca varannan dag några veckor innan treårs. Ridniningen går mest ut på att checka av gas och broms, fattnigar, halvhalter. Det handlar alltså inte om 1 timmas pass där jag rider hästen dyngsvettig. Det kan räcka med en 20-30 min om allt känns okej. Rid ut mycket, en unghäst har ingen naturlig bjudning inne på banan, det kommer senare. Skynda långsamt! Och knäck aldrig en unghäst, det viktigaste är att den tycker att det är kul.

Tänk på att det är Du som sätter grunden för denna för tillfället oformade individ!
Till överst på sidan Gå ner
http://ussing.blogg.se/
Jozelle

Jozelle


Antal inlägg : 3
Join date : 10-01-26
Age : 32
Ort : i skogarna omkring Borås

Hur gör man med föl? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur gör man med föl?   Hur gör man med föl? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 11:14 pm

För när man börjar finns det absolut ingen gräns för hur tidigt du kan börja. Föl är lättast att vänja vid saker så tidigt som möjligt och det finns absolut inget som säger att du inte kan sätta på en grimma när fölungen är någon timme bara... Eller ännu tidigare, om stoet tillåter och då har en tillräckligt liten grimma. tongue

Leda kan vara lämpligt redan första dagen, då fölet är lite "långsammare" så den inte springer iväg från dig och känner att den sitter fast (=panik). Första tiden är den ju som klistrad vid stoets sida, oftast.

Min nu 5,5månaders fölunge är redan van vid gjordar runt magen, täcken osv. just för att veta att det är ofarligt. Han är även tömkörd (grimma och två grimskaft tongue ) en gång osv.

När det är dags att ridas in är enligt mig väldigt olika! Har haft en 3åring som inte alls var redo för det, han var inte tillräckligt färdig i varken kropp eller psyke. Har en unghäst som fyller 3 i slutet av februari och han är redan sutten på osv. eftersom han är färdig i kroppen och väldigt mogen rent pykiskt.

// Johanna (Jozelle)
Till överst på sidan Gå ner
Maare96




Antal inlägg : 3
Join date : 10-01-21

Hur gör man med föl? Empty
InläggRubrik: Hur mycket?   Hur gör man med föl? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 11:27 pm

Heej Smile Jag undrar hur mycket man kan göra med ett föl som är 9 månader? Har du några tips på övningar man kan göra? (Det är gotlandsruss) Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
damptroll

damptroll


Antal inlägg : 12
Join date : 10-01-26
Age : 34
Ort : vaxholm stockholm

Hur gör man med föl? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur gör man med föl?   Hur gör man med föl? Icon_minitime1tis jan 26, 2010 11:31 pm

Min systers fölunge är ungefär lika gammal som din. Hamlet tränas med att stå uppbuden och stå stilla på stallgången. Han tränas även att ha täcken på sig och att bli ledd i grimma och grimskaft utan mamma några varv på stallplanen ett par gg i veckan. Öva borstning och öva att ta in dem i spolspila och ducha av benen m.m att ha täckesgjord runt magen är en bra grej att träna ochså Smile det är några saker som jag tycker är lämpliga att träna för en fölunge.
Till överst på sidan Gå ner
Jozelle

Jozelle


Antal inlägg : 3
Join date : 10-01-26
Age : 32
Ort : i skogarna omkring Borås

Hur gör man med föl? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur gör man med föl?   Hur gör man med föl? Icon_minitime1ons jan 27, 2010 12:00 am

9 månader är ju rätt mycket, och därför kan man göra ganska mycket med den! Very Happy Framförallt fantasin som sätter gränser.

Vanlig hantering är viktigt, det får man igen så mycket senare! Den ska klara av att stå uppbunden en längre stund, spolas benen på, lastas, lyfta alla benen (givetvis) och sådana saker.

Att gå på promenader i olika områden är väldigt nyttigt! Vänja dem vid bilar, hus, brevlådor (!! tongue ) kommer ju automatiskt då.

Täckesgjordar och täcken m.m. är som damptroll sa bra att göra Smile

Tömkörning tycker jag är jättebra också! När den får gå längst fram och traska på, så bygger det en helt del självförtroende har jag märkt.

//Johanna (Jozelle)
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Hur gör man med föl? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur gör man med föl?   Hur gör man med föl? Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Hur gör man med föl?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Unghästar, Inridning & Avel-
Hoppa till: