HemKalenderGalleriVanliga frågorSökMedlemslistaAnvändargrupperBli medlemLogga in

Dela | 

Första steget?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Reiko

Antal inlägg : 8

InläggRubrik: Första steget?   fre jan 22, 2010 8:13 pm

Hej där!

Har alltid undrat vart första steget är? Jag menar, vart börjar man? En bra kommunikation är ju självklart och att man har en bra jämsidig känsla mellan häst och människa.
Men efter det?
Jag vet att man inte står och säger "Buga" och hoppas hästar förstår... Smile
Trick träning har ju sina egna magiska trick som sagt Smile

Tackar för svar~!
// Reiko~
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil http://reiko.zoomin.se
Felicia

Antal inlägg : 27

InläggRubrik: Sv: Första steget?   fre jan 22, 2010 9:53 pm

Hm ja du, nu tror jag att de verkligen är skillnad från varje häst! Min ena pålle, Melissa hennes först trick var slicka men jag lärde henne innan de att följa en sak pga av några vardagsproblem! Men den andra pållen lärde sig först att buga, och tycker där i mot att slicka är lite svårare att förstå! Och Melissa har vi tränat buga med i flera månader och hon kan de inte än, men hon får ta sin tid Smile Huvudsaken är att hon försöker och börjar vilja göra "svårare" trick!

Så jag tror de är upp till dig och din häst Razz Du kan testa dig fram med enklare trick från början och se vad den bjuder mer på osv och utveckla de sen!
Användarens profil
Reiko

InläggRubrik: Sv: Första steget?   sön jan 24, 2010 10:55 pm

[quote="Felicia"]Hm ja du...quote]

Jo, till häst till häst förstår jag Smile alla funkar ju olika som sagt!
Men... hur gör man exempel om man ska lära en häst (ex) buga?
Det krävs ju oerhört mycket träning och tid!
Men lyfter man ena benet och drar det försiktigt bakåt för att få hästen att förstå att den ska göra något liknande när man gör komandot? Eller... ja... XD haha... jag vet inte hur jag ska beskriva saken egentligen.
Felicia

InläggRubrik: Sv: Första steget?   sön jan 24, 2010 11:46 pm

man kan lära de buga på massor av olika sätt! Jag tränar så här;

Lär hästen först att backa i halsring, sedan lyfter jag upp ena benet och "drar" lite försiktigt i halsringen bakåt när jag samtidigt håller i benet. Ibörjan svarar hästen oftast med att försöka gå bakåt, då kan man ställa den mot ett stacket/vägg eller liknande Smile När de fattar att den inte ska gå bakåt utan att bara lägga vikten bakåt, då tränar man så. Och tillslut går hästen så långt ner så den sätter ner benet i marken! Så för att kunna buga måste de neråt/backåt :p De kan ta en vecka och de kan ta 1 år. Beror på hästen (:
Användarens profil
Reiko

InläggRubrik: Sv: Första steget?   sön jan 24, 2010 11:50 pm

Felicia skrev:
man kan lära de buga på massor av olika sätt! Jag tränar så här;

Lär hästen först att backa i halsring, sedan lyfter jag upp ena benet och "drar" lite försiktigt i halsringen bakåt när jag samtidigt håller i benet. Ibörjan svarar hästen oftast med att försöka gå bakåt, då kan man ställa den mot ett stacket/vägg eller liknande Smile När de fattar att den inte ska gå bakåt utan att bara lägga vikten bakåt, då tränar man så. Och tillslut går hästen så långt ner så den sätter ner benet i marken! Så för att kunna buga måste de neråt/backåt :p De kan ta en vecka och de kan ta 1 år. Beror på hästen (:

Okej Smile då har jag en lite bättre bild i huvudet över det hela! Med halsring, menar du då... >.<'' åh, så kass på ord... ehm... typ ett liknande rep som är runt och som man rider med utan träns? Smile
Mirakelbarn
Admin

Antal inlägg : 62

InläggRubrik: Sv: Första steget?   mån jan 25, 2010 4:20 pm

Hej!
Jag brukar gå efter kontroll, tillit, lek, kärlek, förståelse, känsla.

Först börjar man med kontrollen. Kan du flytta din häst var du vill på det sättet du vill genom att göra dig förstådd med kroppspråket? Förstår hästen ditt "språk"?

När det fungerar går man vidare med tilliten. Litar din häst på dig? Är du en bra ledare?
Om svaret är nej bör du träna mer med "läskiga" saker och arbeta mer tillsammans med din häst för att bygga upp tilliten. Är svaret ja, så gå vidare!

När du har kontroll på din häst och har fått tillit kan du börja leka!
Busa med hästen, se vilka knappar som finns var, prova dig fram!
Vissa hästar tycker inte om att busa - dom ska du leka fram saker genom träning!
Allt ska vara lätt och fritt och roligt för både dig och hästen.

Sen kommer förståelsen. När du fått kontroll över din häst och den litar på dig...
När du vet hur den fungerar och kan få den att reagera som du vill utifrån hur du beter dig - då är det dags att gå djupare in på det hela! Det är då du måste sätta dig ner och tänka efter VAD som krävs för att få fram en visst beteende. Vad krävs för att hästen ska bete sig som du vill med inga eller väldigt små medel? Öva och prova dig fram, lek och se vad som händer.

När du gått igenom alla stegen ovan har du förmodligen en trygg häst som litar på dig och vill vara med dig! Kanske har den hunnit lära sig några trick på vägen - i vilket fall som helst är det bara att sätta igång!

För nu bör du ha lärt dig så mycket av dig själv och din häst att du nu vet hur du ska gå till väga, allt kommer naturligt när du är redo för det! Inga konkreta tips men det är så jag arbetar!

Sen, med mina små, behöver jag inte öva kontroll för de är så små att det inte behövs. Jag har kommit såpass långt att saker kommer av sig själv nu mera, kanske i annan ordning än vad som är meningen men det kan jag hantera och alla hästar är olika! Men om jag var du skulle jag se över "listan" innan jag börjar fråga mig hur man lär hästen saker. Smile

Lycka till! cheers

Senast ändrad av admin den mån jan 25, 2010 4:21 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Jag stavar som en full pumpa!)
Användarens profil http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Reiko

InläggRubrik: Sv: Första steget?   mån jan 25, 2010 6:28 pm

admin skrev:
Hej!
Jag brukar gå efter kontroll, tillit, lek, kärlek, förståelse, känsla.....

Tack för en super bra beskrivning Very Happy får "leka" med min bästa väns shettis Pelle som vi har lekt med mycket! Busig, sprallig, tjock, men väldigt positiv på nya saker och jag fick glädjen att mötas av honom och hans "extra mamma" varmblodet som gnäggade glatt. Han kan några trick redan nu och håller på att läsa svenska boken Horsemanship Smile
Behövs nog tränas lite med att man ska stanna när man ska stanna och inte efteråt, men han har respekt, även om han är en gottegris och kan vara framme med mulen lite för väl! Men super mysig Smile med din beskrivning lär det här gå galant!
eliasminälskling

Antal inlägg : 9

InläggRubrik: Sv: Första steget?   mån jan 25, 2010 9:24 pm

Hej Very Happy
Jag har börjat träna agility med min shettis.
Och idag var han så pigg att jag tänkte att jag kunde springa av han lite.
Så jag sprang me han i hagen och plötsligt stegrade han sig(på det leksna sättet,INTE av arghet!)mot mig.Och jag undrar om man kan ha nytta av det om man vill lära han "stegra"? Question Razz
Användarens profil
Naturalpony

Antal inlägg : 58

InläggRubrik: Sv: Första steget?   mån jan 25, 2010 9:27 pm

Jag tror man skulle kunna göra det? eller? för jag har hört att om man har en häst som har en olat ska man förvandla det till typ ett trix elr nåt i den stilen? xD
Användarens profil http://www.naturalpony.mittspejs.se
eliasminälskling

Antal inlägg : 9

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 9:00 am

Hej igen! Very Happy
Jag tänkte också det,att man kan göra om det till något bra men var lite osäker.
Han e lika gammal som Alvin så han e ju inte så gammal.
Han kan nästan "kom hit" och "vacker hov" I love you
Användarens profil
empathy

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 4:46 pm

Vad som är viktigt i trickträningen är att man hittar en metod som passar just din häst. Man kan inte använda samma inlärning på alla hästar, utan det är väldigt individuellt vad som fungerar bäst på ens egen häst!

Det är också viktigt att tänka på vad som är lämpligt att lära sin egen häst. Många påstår att det enbart är dumt att lära hästar dominanta trick, och att det inte finns några nackdelar med att träna underlägsna trick. Jag håller inte med om det. Om man går för fort fram med inlärningen av ett underlägset trick och inte låter hästen få sin tid att lära sig lita på tränaren, kan denne häst bli (ännu mer) osäker på om den kan lita på människan, och träningen kommer att ta dubbelt så lång tid. Jag tycker heller inte att man ska använda underlägsna trick till att ”kuva” hästen. En väldigt självsäker – ”kaxig” – häst kan man inte tvinga till att ”lyda” människan genom att ex. träna den till att ligga ned. Den här hästen kommer snarare att känna sig kränkt och får ingen glädje alls av att utföra det tränaren ber om.

Och, såklart. Att man har en bra grundkommunikation- och relation med sin häst. Som Pat Parelli säger - there's nothing you can't do when the horse becomes a part of you. Stämmer jäkligt bra! Kan du påverka och läsa av din häst med enkla och harmoniska medel - och hästen kan läsa av och förstå dig - finns det inte många begränsningar. Mycket av min trickträning "bara händer", det hela handlar bara om att ha ögonen öppna, SE sin häst och berömma vid rätt tillfälle.

Hästar är väldigt intelligenta och luriga djur, de räknar snabbt ut vad vi ber om och varför det kan löna sig att göra det.
Så de enda begränsningarna sitter egentligen i din fantasi! Lycka till! Very Happy
Användarens profil http://www.norahkohle.webb.se
Mirakelbarn
Admin

Antal inlägg : 62

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 4:48 pm

MYCKET bra svar Empathy! *bugar*

Håller med, även om det kan låta konstigt så kommer det mesta när man är redo för det!
Användarens profil http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
empathy

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 5:14 pm

Tacktack och detsamma!

Jag kommer ihåg när jag själv precis börjat intressera mig för trickträning för drygt 3 år sedan. Man hade ju inte så mycket koll på vad som fanns att lära hästarna liksom, i princip det enda men hörde talas om var ju stegra och buga.. Och åh, vad frustrerad man blev när ingen ville tala om hur man lärde hästarna att stegra! Varför kunde ingen bara berätta liksom?

Ja.. alla är vi barn i början *haha*
Det enda jag försöker säga är väl egentligen att VÅGA låta det ta tid! Det gör inget om det tar ett år för hästen att lära sig att buga, då har den fått gott om tid till förståelse och kommer högst troligt utföra tricket med glädje istället för att känna en osäkerhet. Sen finns det hästar som lär sig på en träning och då ska man självklart inte stoppa hästen och säga "Nej! Det här borde ta ett år, du får inte!" Utan som sagt, man måste ju anpassa sig efter individen.

Och angående stegringen (det var egentligen den jag tänkte prata om från början, haha!). Bli inte arg om ingen vill tala om hur du ska göra Smile Det är troligtvis inte personer som vill jävlas med dig utan oftast är det ren och skär omtanke om både häst och människa. Stegringen är otroligt cool och spektakulär, MEN det kan lätt bli så fel om inlärningen inte går rätt till. I alla fall jag vill inte ha på mitt samvete att någon fått en spark i huvudet av att jag berättat hur de ska lära sin häst att stegra!

Och egentligen handlar det egentligen inte om att LÄRA hästen att stegra. Det gör den så bra alldeles av sig själv i hagen och även när vi leker med den. Det det handlar om är helt enkelt att komma till en förståelse hur ens kroppspråk påverkar hästen och hur den svarar på olika signaler man skickar. Och det, är något ingen kan lära en! Det kommer, precis som Paulina säger, när man är redo för det! En dag bara bjuder hästen på det och jag lovar, det är hundra gånger mer värt att vänta och ha en fair "inlärning" än att stressa fram stegringen med en frustrerad och osäker häst Smile

(Ooups.. ordspya. Paulina du får säga till mig att dra om jag blir för långdragen xD)
Användarens profil http://www.norahkohle.webb.se
Fifi

Antal inlägg : 35

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 5:18 pm

Hej Very Happy
Jag tycker att det, precis som Nora (empathy) säger, är otroligt viktigt att hästen litar på dig och känner förtroende och respekt för dig innan man börjar "pressa" sig själv och hästen med att lära in trick. Bara stå och gosa i hagen, gå ut och gå i skogen och låta hästen få sin frihet genom att bjuda in den men ändå be den att vara med dig t.ex. genom att be den följa dig i hagen. När bandet mellan er blivit starkare kommer det sista att ske naturligt, hästen kommer att vilja vara med dig. Det här kan ju låta som en självklarhet men det är så otroligt viktigt. Tilliten är allt.
Jag brukar själv öva på löslongering och det blir en enorm skillnad! Hon vänder öronen och blicken emot mig för att hela tiden vara uppärksam på vad jag kommer be om härnäst. Efteråt kommer hon in i mitten och gosar.
Så detta grundläggande som alla tjatar om tänker jag fortsätta att tjata om, helt enkelt för att det är grunden till allt!
Vi har inte kommit långt alls i själva trickträningen men vi kämpar på! Något som är bra att börja med är ju att kunna lyfta på alla benen och ställa ner dem på kommando (: Sedan är ju grunden lagd för både saker som bergsgeten, buga, ställa upp fötterna på saker och vinka.

Mitt motto är tro, hopp och kärlek. Och det är just detta jag alltid tänker på när jag tränar. Vi måste tro på oss själva, och går det inte bra så har vi fortfarande hoppet kvar om att det kommer att gå längre fram. Kärleken är ju självklar för alla, hoppas jag, det är kärleken till min häst som gör att jag vill fortätta att utvecklas med henne! Hon är min bästa vän och jag hoppas att vi kommer att bli riktigt duktiga tillsammans och stärka bandet emellan oss till oändlighet!

Kolla gärna in på min nystartade bilddagbok, unitedspirits Smile
Användarens profil
ComingTogether

Antal inlägg : 3

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 9:02 pm

Fan ta er Norah och Paulina xD Nej, men vad jag menade var att ni skriver så otroligt bra och det är så trevligt att läsa!

Jag kunde ju egentligen inte något när jag "lärde" Luva ligg utan det kom av sig själv direkt från bugan. Och jag tycker att man ska låta tricken ta den tid de behöver, men eftersom ligg inte var något Luva hade något som helst problem med så tog det inte så länge. Man måste ju utgå från vad hästen klarar och tycker är roligt. Luva skulle aldrig ha varit så trygg i de trick hon kan idag om jag hade pressat henne till det! Då hade hon bara blivit kränkt och sårad.

Min andra häst Nikita är en helt annan häst, en motsvarighet till mig! Hon har dåligt självförtroende och blir lätt stressad/känner sig pressad, precis som jag. Därför är det så bra för oss två att jobba tillsammans! Vi får lära oss att tro på oss själva, och på varandra!
Jag borde egentligen ha skrivit det detta stycke i imperfekt, men jag tänkte att även om hon inte har dåligt självförtroende NU så finns det kvar, om än djupt inne så kommer det alltid att finnas där.

Vad jag ville få ut med det jag skrev var: Ha roligt och lär er av varandra, tro på det ni gör och sträva inte bara efter lära hästen en massa trick så fort som möjligt. för det lönar sig ändå inte i slutändan.
Med ömsesidig respekt och kärlek kan man komma hur långt som helst!

p.s super mysig sida! Very Happy
Användarens profil
Othello

Antal inlägg : 7

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 9:22 pm

Hejsan!! Jag ska börja träna min B-ponny, och vad finns det för saker man kan lära den? Att buga, stegra och lägga sig vet jag, Men vad finns mera? Smile
Användarens profil
Reiko

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 9:49 pm

Super bra läsning Empathy och Mirakelbarn och ni andra som har lagt in efter *sorry... har typ as kort namn minne silent *
Smile Jag kan länka samman er information och få en klar bild "steg för steg"! Shettisen jag får "låna" mer eller mindre XD haha, har tidigare lärt sig trick och visade genast intresse för att leka, ha kul och av sin stor nyfikenhet även tycka om det och vara glad Smile
Jag tar små steg i korta stunder, tar det lugn och leker med honom lite och sedan jobbar lite i korta stunder igen. Så väl en liten smaskig morotsbit som belöning Smile

Tack för fina och bra tips~!
Jozelle

Antal inlägg : 3

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jan 26, 2010 11:27 pm

Hej!

Jag har en fråga och det är om ni tror att det är väldigt svårt att lära en lite större häst (okej... arab på 155cm Razz ) som dessutom är ganska dominant av sig men ändå lätt blir osäker, trickträning?

Jag har läst så mycket men inte kommit igång att träna, och när jag hör att många av de som håller på mid tricks har små ponnys så funderar jag på om jag försöker ge mig in i något jättesvårt?!

// Johanna (Jozelle)
Användarens profil
Fotoesset89

Antal inlägg : 33

InläggRubrik: Sv: Första steget?   ons jan 27, 2010 12:13 am

Jozelle skrev:
Hej!

Jag har en fråga och det är om ni tror att det är väldigt svårt att lära en lite större häst (okej... arab på 155cm Razz ) som dessutom är ganska dominant av sig men ändå lätt blir osäker, trickträning?

Jag har läst så mycket men inte kommit igång att träna, och när jag hör att många av de som håller på mid tricks har små ponnys så funderar jag på om jag försöker ge mig in i något jättesvårt?!

// Johanna (Jozelle)

Jag tänker börja lite med min häst, han är 160cm om inte större. Men för tillfället är han halt pga en hovböld så vi tränar mest på att han ska se mig som en ledare. Sen när han är frisk så tänkte jag se om han ville träna på buga!

Dock kan det vara bra att börja med lite lättare lekar som tex 7games. För att din häst ska se dig som en i flocken Smile De andra kan nog förklara bättre än mig!
//Fotoesset89 (Wofie@bdb)
Användarens profil http://www.fotoesset.se
Equiinox

InläggRubrik: Sv: Första steget?   ons jan 27, 2010 2:33 am

Othello skrev:
Hejsan!! Jag ska börja träna min B-ponny, och vad finns det för saker man kan lära den? Att buga, stegra och lägga sig vet jag, Men vad finns mera? Smile

tja tja ;D när jag började träna med min häst (okej inte väldigt länge sedan jag började) så började jag med det här bara grimma o grimskaft ut i paddocken och träna liksom typ, kroppspråk och shiet. när hon kunde backa när jag bad om det, stanna när jag bad henne stanna o.s.v så började jag bygga "läskiga" trånga utrymmen med hinderstöd och bommar o.s.v och efter en liten stunds träning kunde hon gå igenom en "trång gång" och under en bom som låg höögst upp på hinderstödet och hon tyckte det var läskigt i början.
för inte så länge sedan började jag leka med henne mer, knäppa loss grimskaftet (eller bara hänga över nacken) och sen springa runt i paddocken och leka jage nästan, fast fortfarande under kontroll Very Happy

Alltså det är en helt otrolig känsla, att få leka jage med en 600 kilo tung häst! :'D 'cause after all, vi är rovdjur och dom är betesdjur (heter det va?) och då känns det rätt amazing att kunna springa runt och leka med henne helt fritt. :')

I alla fall. det första "tricken" jag lärde henne var slicka, som var otroligt lätt eftersom att hon slickar överallt. Höll fram handen och fick henne att slicka, beröm och sen la jag på kommandot Slicka. Hon är jätte bra på det! Very Happy HAHA Håller på att lära henne buga och hon är duktig på det, fast lite förvirrande med ner med huvudet MELLAN benen istället för att gå in från utsidan haha Very Happy

OKEY MY POINT WITH THIS BOOK IS ; Använd fantasin. Finns så otroligt många tricks att lära in. Alla är inte lika "coola". Till exempel Slicka är låångt ifrån Stegra. Men det är något, det är roligt och det är liksom, en bra början! Very Happy Brukar själv bara gå ut med hästen om jag inte har något planerat för henne, och bara göra första bästa som ploppar upp så länge det inte är typ. YEY VI LÄR HÄSTEN ATT GÅ PÅ FRAMBENEN!! ... HAHA Surprised

Jag skrev just en hel bok nästan. o__o vet inte ens om det handlar om det du frågade? HAHA orkar i alla fall inte radera nu och skriva något bättre, HA DET BRA OCH LYCKA TILL! Very Happy
Användarens profil
Equiinox

InläggRubrik: Sv: Första steget?   ons jan 27, 2010 2:35 am

Lalala, åh fy vad långt det ser ut. läs inte om ni inte orkar haha, vill änna radera det nu HAHA! *nolife* Embarassed Razz
Användarens profil
Othello

InläggRubrik: Sv: Första steget?   ons jan 27, 2010 6:08 pm

Equiinox skrev:
Othello skrev:

tja tja ;D när jag började träna med min häst (okej inte väldigt länge sedan jag började) så började jag med det här bara grimma o grimskaft ut i paddocken och träna liksom typ, kroppspråk och shiet. när hon kunde backa när jag bad om det, stanna när jag bad henne stanna o.s.v så började jag bygga "läskiga" trånga utrymmen med hinderstöd och bommar o.s.v och efter en liten stunds träning kunde hon gå igenom en "trång gång" och under en bom som låg höögst upp på hinderstödet och hon tyckte det var läskigt i början.
för inte så länge sedan började jag leka med henne mer, knäppa loss grimskaftet (eller bara hänga över nacken) och sen springa runt i paddocken och leka jage nästan, fast fortfarande under kontroll Very Happy

Alltså det är en helt otrolig känsla, att få leka jage med en 600 kilo tung häst! :'D 'cause after all, vi är rovdjur och dom är betesdjur (heter det va?) och då känns det rätt amazing att kunna springa runt och leka med henne helt fritt. :')

I alla fall. det första "tricken" jag lärde henne var slicka, som var otroligt lätt eftersom att hon slickar överallt. Höll fram handen och fick henne att slicka, beröm och sen la jag på kommandot Slicka. Hon är jätte bra på det! Very Happy HAHA Håller på att lära henne buga och hon är duktig på det, fast lite förvirrande med ner med huvudet MELLAN benen istället för att gå in från utsidan haha Very Happy

OKEY MY POINT WITH THIS BOOK IS ; Använd fantasin. Finns så otroligt många tricks att lära in. Alla är inte lika "coola". Till exempel Slicka är låångt ifrån Stegra. Men det är något, det är roligt och det är liksom, en bra början! Very Happy Brukar själv bara gå ut med hästen om jag inte har något planerat för henne, och bara göra första bästa som ploppar upp så länge det inte är typ. YEY VI LÄR HÄSTEN ATT GÅ PÅ FRAMBENEN!! ... HAHA Surprised

Jag skrev just en hel bok nästan. o__o vet inte ens om det handlar om det du frågade? HAHA orkar i alla fall inte radera nu och skriva något bättre, HA DET BRA OCH LYCKA TILL! Very Happy

Citat :
Haha, Det är kul, man kan lära hästen så himla mycket!! ;D Min häst, som att ha honom lös? då vet man vart han kommer hamna, vid HÖET!! xD Han är ett riktigt matvrak och kastar av en så fort han får syn på något ätbart på vintern, då skenar han iväg för att äta det, ibland är han sååå osmart xD nejdå, han är smart (A)
Användarens profil
Gonis

Antal inlägg : 15

InläggRubrik: Sv: Första steget?   ons jan 27, 2010 10:20 pm

empathy skrev:
Det enda jag försöker säga är väl egentligen att VÅGA låta det ta tid!

Håller med totalt. Varken att låta det ta tid eller att backa tillbaka och göra om är något man ska vara rädd för. Tänker man långsiktigt blir allt så mycket bättre och mer harmoniskt!
Användarens profil http://www.gonis.se
xNataliee

Antal inlägg : 12

InläggRubrik: Sv: Första steget?   tis jun 08, 2010 9:36 pm

hej,
jag undrar lite..
Jag ska låna en shettis till min ponny(144mkh) och tänkte prova lite trickträning med han... och senare försöka på min ponny.. men spelar det någon roll på storleken? te.x är det lättare att lära en mindre häst?
och jag har tränat lite ledarskap med min häst, men han "ser" mej inte.. han tänker bara på mat... så måste man vara i paddock/ridhus/ridbana för att träna "seriöst" och för att få hästens uppmärksamhet?
Användarens profil http://bilddagboken.se
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Första steget?   

Första steget?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» SHL:s största filmare

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet