Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Att tränsa går ju bra.. eller?

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
DodgerGirl




Antal inlägg : 5
Join date : 10-06-16

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1ons jun 16, 2010 12:41 pm

Hej!
Jag är en tjej på snart 14 år som har ridit i över 1 år hos en tjej som behöver hjälp någon gång i veckan med sina 3 hästar. 1 fjording, 1 travare på 160cm i mkh och en häst på 172cm i mkh. Det är hästen på 172cm i mkh som vi ska prata om nu. Jag och min kompis, somo vi kan kalla "S", vi rider alltid hästen på 172cm i mkh, som vi kan kalla "M"..
M är en mycket stark häst men helt underbar att rida, eftersom att han är mycket stark så kan han vara väldigt svår att hålla in, att få stop på. Så oftast måste man dra mycket i tyglarna, vilket vi vet att det absolut inte alls är bra och det vill vi verkligen inte göra heller. Vi har fått "kritik" eller "Klagomål" eller vad man ska säga, av ägaren till hästarna, att vi drar hästen/hästarna i munnarna och ett tag var vi nära på att inte få rida hästen mer. När jag säger detta så tror ni säkert att vi är två tjejer som inte kan någonting om ridningen och inte alls är duktiga och att vi bara drar och piskar på, men nej så är det absolut inte!
Nu är det iallafall så att när vi ska tränsa honom så höjer han högt på huvudet, skakar, backar och helt vägrar att få in det "hemska" bettet i munnen. Eftersom att vi inte är så långa heller så når vi ju inte direkt så att vi kan dra ner honom eller något. Vi har kommit på ett sätt som gör att det funkar att få på tränset, det är att han sitter fast i grimman, och har två grimskaft/sorts rep-snöre på varsin sida om hästen som håller huvudet på plats, och är åtspänt. Då kan vi trä det över grimman och få lätt i bettet in i munnen. Men det här var väl ändå inte rätt? Nej! Verkligen inte! Såhär vill vi ju inte hålla på varje gång! Det känns ju riktigt hemskt! Allt är antagligen pga att han har ont i munnen efter att vi har dragit honom i munnen bara för att han inte går att få stop på.
Snälla hjälp?!
Till överst på sidan Gå ner
Cleopatra

Cleopatra


Antal inlägg : 17
Join date : 10-06-15
Age : 29

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1ons jun 16, 2010 1:15 pm

Hur är det när ägaren rider och tränsar, protesterar hästen då? Om så är fallet kan ni ju fråga om ägaren har prövat med betlöstträns, och om inte så kanske det är värt ett försök? Om hästen funkar bra vid ridning och tränsning med ägaren, be då ägaren om tips och råd på hur ni ska göra! Det är nog det bästa Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.johannaandersson.weebly.com
DodgerGirl




Antal inlägg : 5
Join date : 10-06-16

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1tis jun 22, 2010 11:40 am

Tack för svaret! Smile Ägaren vet om det här och hon påstår även hon att det är vi som skapat detta problemet, att vi kanske har dragit för mycket i tyglarna för att kunna få stopp på hästen och att det gör så att hästen inte längre vill ha bettet i munnen.
Jag vet tyvärr inte hur det är när ägaren rider hästen, då jag faktiskt nästan aldrig sett det tror jag.. Men vi har fått be om hjälp att tränsa, så hon har fått göra det åt oss, i och med att hon är lång nog så kan hon lyckas till slut att tränsa honom, eller muta med godis. Tyvärr tror jag inte hon skulle gå med på bettlöstträns eller något sånt, om hon skulle göra något åt problemet så skulle det nog vara att inte låta oss rida hästen mer "/ ...
Till överst på sidan Gå ner
Cleopatra

Cleopatra


Antal inlägg : 17
Join date : 10-06-15
Age : 29

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1tis jun 22, 2010 12:23 pm

Okej.. men har ni prövat att använda en pall när ni ska träna hästen så att ni når bättre? Smile Sen skulle jag iallafall försöka när jag rider den hästen att bromsa med sätet istället. Liksom sluta följa med i hästen steg och nästan motarbeta det. Detta kan man göra i skritt, då när hästen skrittar ska du slappna av och låta dina höfter följa med i hästens rörelser, när du vill bromsa/gå i långsammare tempo, luta dig lite bakåt och sluta följ med i hästens rörelser med höften. Så fort hästen sänker farten beröm! Öva jätte mkt på det här, bara i skritt, tills hästen fattar och lyssnar direkt du lutar dig lite bakåt och stoppar höftrörelsen. Då går du över och gör lika dant i trav. Du ska helt enkelt försöka använda tyglarna och bettet så lite som möjligt. Dom ska du endast använda i nödfall om hästen sticker, då får du ta tag och sen säga ifrån med skarp röst också att det tycker du Inte är okej. Så rid mycket med sättet och försök att inte använda tyglarna alls, styr med vikten, luta dig åt vänster när du ska svänga vänster osv! Very Happy Hoppas du förstod och lycka till med att få en känsligare och mer lyhörd häst! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.johannaandersson.weebly.com
DodgerGirl




Antal inlägg : 5
Join date : 10-06-16

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1ons jun 23, 2010 11:18 pm

Okej! Smile Tack för svaret! Jättemycket verkligen! Very Happy Vi ska försöka med det här nu verkligen! Smile Stort tack! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Cleopatra

Cleopatra


Antal inlägg : 17
Join date : 10-06-15
Age : 29

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1tor jun 24, 2010 11:51 am

Roligt att höra att du uppskattar hjälpen! Smile Lycka till, och uppdatera gärna hur det går sen när ni prövat det! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.johannaandersson.weebly.com
DodgerGirl




Antal inlägg : 5
Join date : 10-06-16

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1lör jun 26, 2010 10:00 pm

Very Happy Jo det är så att den hästen hade tappat en sko när vi kom dit -.-' Så vi fick rida två andra hästar Smile Jag testade det på den ena, och han är väldigt skänslig och lyssnade jättebra Smile den andre hästen testade jag inte med, men hon är så trög så jag tror inte det skulle gå xD
Till överst på sidan Gå ner
Cleopatra

Cleopatra


Antal inlägg : 17
Join date : 10-06-15
Age : 29

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1mån jun 28, 2010 2:28 pm

Okej, ah men du får väll ta och pröva det vid ett annat tillfälle Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.johannaandersson.weebly.com
DodgerGirl




Antal inlägg : 5
Join date : 10-06-16

Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1ons jun 30, 2010 1:09 pm

Ja det ska jag göra! =3 Tack Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Att tränsa går ju bra.. eller? Empty
InläggRubrik: Sv: Att tränsa går ju bra.. eller?   Att tränsa går ju bra.. eller? Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Att tränsa går ju bra.. eller?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Hästhantering-
Hoppa till: