Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Hur börjar man?

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Maare96




Antal inlägg : 3
Join date : 10-01-21

Hur börjar man? Empty
InläggRubrik: Hur börjar man?   Hur börjar man? Icon_minitime1sön mar 21, 2010 1:06 am

Heej Very Happy

Jag undrar hur man börjar med klickträning?

Kan man lära stora hästar?
Kan man börja själv eller måste man ha tränare?
Vad börjar man med?

Är nämligen väldigt sugen men har INGEN aning om hur man gör?

Tacksam för svar Smile
Till överst på sidan Gå ner
Cleopatra

Cleopatra


Antal inlägg : 17
Join date : 10-06-15
Age : 29

Hur börjar man? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur börjar man?   Hur börjar man? Icon_minitime1tis jun 15, 2010 11:08 pm

Hejsan!

Jag skulle rekommendera dig att läsa någon bra bok om ämnet (någon annan kanske kan rekommendera?) eller läsa om det på nätet.

Självklart kan man lära stora hästar! Själv tränar jag min medryttarhäst som är en stor d-ponny med klicker Smile Klicker handlar inte bara om att lära sin häst ligg, stegra osv utan man kan lära även helt vardagliga saker, som att lära hästen att vågra gå fram till ett föremål den är rädd för. Helt enkelt: Klickerträning är SÅ mycket mer är bara att lära hästen tricks.

När du har läst om klickerträning (eller fått hjälp av någon som är kunnig i ämnet) och vill börja träna med klicker, börja inte för svårt! Min medryttarhäst fattade inte alls när jag gav henne en för svår uppgift i början, utan man kan börja med att lära in hästen att tex sänka huvudet. Jag använder mig främst av metoden "shejping". När du shejpar ett beteende så står du med klicker och godis (eller vad du nu använder) och väntar. VIll du lära hästen att sänka huvudet, belöna då ALLA rörelser hästen gör där huvudet flyttas neråt, om det så bara handlar om en centimeter. Sedan när man märker att hästen börjar förstå (kan ta olika lång tid för olika hästar) så ökar du kraven att hästen kanske måste sänka huvudet lite längre för att få ex: ett klick och godis.

Jag "klickar" in djuren jag tränar med innan jag börjar med själva träningen, men det är olika från person till person och vad djuret förstår bäst. När man klickar in ett djur så handlar det om att du ska få djuret att förstå att klick betyder godis. Klicka och ge godis DIREKT (inte 2 sekunder efter ska godiset komma, utan direkt när klicket kommer) och upprepa många gånger. Vill du pröva om tex: hästen har förstått vad klicket betyder, vänta då tills hästen till exempel kollar åt ett annat håll, klicka. Vänder hästen på huvudet för att få sin belöning har den förstått, om inte behöver du öva mera! Smile

Hoppas mitt låååånga svar har gjort dig lite klokare i ämnet ^^
Till överst på sidan Gå ner
http://www.johannaandersson.weebly.com
 
Hur börjar man?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Trickträning & Natural Horsemanship-
Hoppa till: