Play - Love - Learn
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Hästen vill inte gå in i boxen!

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Hagelpagel

Hagelpagel


Antal inlägg : 5
Join date : 10-01-26

Hästen vill inte gå in i boxen! Empty
InläggRubrik: Hästen vill inte gå in i boxen!   Hästen vill inte gå in i boxen! Icon_minitime1tor feb 18, 2010 10:26 pm

Nu är det så att jag är medryttare på en kallblodstravare, som är väldigt speciell. Han är svår att både rida&hantera, han krånglar ganska mycket, och tidigare, innan jag red honom, stegrade han mycket och så. Vem som helst klarar inte av att rida honom, han börjar krångla massor och kan inte gå rakt fram. Förut (lite över ett år sen) var jag medryttare, och då hade han problemet att han inte vill gå in i boxen, förutom med hans ägare. Fast då var det inte så allvarligt, efter lite övertalning så gick han in, och oftast så stannade han inte alls utanför, utan gick bara rakt in.
Men nu så har han börjat krångla med mig från marken. Massor. Han springer över mig, struntar totalt i vad jag säger, bara kör över mig totalt. Han hade tidigare ganska bra respekt och lyssnade och skötte sig bra, men nu har det hänt något. Men åter till boxen; nu har han börjat vägra gå in igen. För några dagar sen tog det 35 minuter för att få in honom, och jag blev sjukt frustrerad. Varför vill han inte? Men i söndags höll jag på i sjuttiofem minuter utan resultat. Vi gick och hämtade hans ägare, och med henne gick han in med en gång. Jag kan tillägga att han inte har ont någonstans, han är inte rädd eller har inte blivit illa behandlad. Är det någon som har något tips på vad man kan göra? (:
Till överst på sidan Gå ner
Spurtislisa




Antal inlägg : 4
Join date : 10-01-30
Age : 49
Ort : östersund

Hästen vill inte gå in i boxen! Empty
InläggRubrik: Sv: Hästen vill inte gå in i boxen!   Hästen vill inte gå in i boxen! Icon_minitime1fre feb 19, 2010 3:18 pm

hej! det låter ju inte alls kul, förstår att du blir frustrerad. det som ja får känslan av när ja läser det du skriver e ju att det finns brist på respekt o kanske även tillit. eftersom han uppför sig bra me sin ägare så handlar det ju antagligen om nåt sånt. om ja vore du så skulle ja försök ta hjälp av nån kunnig, tillexempel ägaren till hästen.... som kanske kan va med dig när du hanterar honom o ge tips o tala om hur hon brukar göra o vad som brukar fungera. för m han får fortsätta som han gör nu så finns risken att det tillslut händer nåt...... de e inte acceptabelt att han springer över dig o.s.v. du kanske skulla kunna gå en kurs i NH också. sen tycker ja att de e viktigt att ni verkligen försäkrar er om att han inte har ont nånstans så att de inte e därifrån protesterna kommer. Det e även viktigt att du e konsekvent när du hanterar honom.....se till att han verkligen förstår vad du vill o gör alltid på samma sätt. önskar dig lycka till. mvh. Lisa
Till överst på sidan Gå ner
Hagelpagel

Hagelpagel


Antal inlägg : 5
Join date : 10-01-26

Hästen vill inte gå in i boxen! Empty
InläggRubrik: Sv: Hästen vill inte gå in i boxen!   Hästen vill inte gå in i boxen! Icon_minitime1lör feb 20, 2010 7:11 pm

Tack för svaret Smile Att han litar på sin ägare är inte så konstigt, hon har haft honom i ca 11 år, tror jag. Något sånt iallafall. Fast det är inte bara med mig som han vägrar gå in, han stannar med dom andra i stallet också, när dom har försökt hjälpa mig... Vi hanterar honom ungefär likadant, och jag tycker att jag är ganska konsekvet och gör likadant varje gång. Men det är så konstigt, för förut litade han mycket på mig, han hade mycket respekt, men helt plötsligt har han fått för sig att det är han som bestämmer. Ska försöka att bara hålla på med honom från marken ett tag nu, och inte bara rida, får se om det blir bättre Smile
Till överst på sidan Gå ner
Spurtislisa




Antal inlägg : 4
Join date : 10-01-30
Age : 49
Ort : östersund

Hästen vill inte gå in i boxen! Empty
InläggRubrik: Sv: Hästen vill inte gå in i boxen!   Hästen vill inte gå in i boxen! Icon_minitime1lör feb 20, 2010 9:31 pm

hej! det som ja tycker du ska göra e att tänka tillbaka på tiden när han började uppföra sig såhär, det troliga e ju att nåt utlöst hans beteeende...även om du kanske inte uppfattat det. så försök att tänka igenom om det kan ha varit nånting som hänt . För som ja skrev så tror ja att de e viktigt att ni kommer till rätta med problemet....för hans o din skull. tycker annars det låter bra med mycket markarbete fär att återfå respekt o tillit. Själv tömkör ja mycket o tycker att de e ett utmärkt sätt att få bra kontakt med sin häst. lycka till o skriv gärna o berätta hur det går. Mvh Lisa
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Hästen vill inte gå in i boxen! Empty
InläggRubrik: Sv: Hästen vill inte gå in i boxen!   Hästen vill inte gå in i boxen! Icon_minitime1

Till överst på sidan Gå ner
 
Hästen vill inte gå in i boxen!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Få hästen att gå i rätt form.
» Få hästen gå på tygeln/i form i galopp?
» Favorit/Dröm ponnyn eller hästen

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Hästhantering-
Hoppa till: